• Estea AB/

Estea Sverigefastigheter 2 AB (publ) – Villkorsändringar i Kapitalandelslån 2012:1, möjliggör registrering av till räntebärande papper hos Euroclear.

Stockholm 8 maj 2013 – Estea AB:s helägda dotterbolag Estea Sverigefastigheter 2 AB (publ), (nedan Bolaget), ansluter Kapitalandelsbevis som så kallade Räntebärande papper hos Euroclear Sweden AB.

Enligt tidigare kommunicerat är Kapitalandelsbevisen anslutna till Euroclear som nominella värdepapper. Nu omregistreras Kapitalandelsbevisen till s.k. ”räntebärande papper” (RB1). Det innebärande att den fastställda räntan (årsvis 6,25 %) blir kopplad till varje instrument och således kan räntan exponeras i de finansiella system som hämtar information från Euroclear.

Ändring i ”Allmänna Villkor” godkänt av Långivaragent CorpNordic

CorpNordic Sweden AB är utsedd till Långivaragent för Långivarna enligt Villkoren.
För att göra det möjligt att registrera Kapitalandelslånen på ett mer rättvisande sätt hos Euroclear Sweden AB och för att förenkla administrationen av räntebetalningar har Estea Sverigefastigheter 2 AB (”Estea”) och Långivaragenten den 6 maj 2013 avtalat om ändringar av bestämmelser om Ränteperiod i Villkoren. Ändringarna gör att Kapitalandelsbevisen blir registrerade som ”Räntebärande Papper”, vilket möjliggör exponering av fastställd räntesats (6,25 %) i de finansiella system som hämtar information från Euroclear.

Ändringarna innebär att den innevarande Ränteperioden som började löpa den 1 april 2013 förlängs med fem dagar från den 30 juni 2013 så att dess slut kommer att sammanfalla med Räntebetalningsdagen den 5 juli 2013. Efterföljande Ränteperioder består av tre månader där sista dagen i varje Ränteperiod fortsättningsvis kommer att sammanfalla med en Räntebetalningsdag.

Den som avser att sälja eller köpa Kapitalandelslån i samband med Avstämningsdagen den 28 juni 2013 bör vara uppmärksam på ändringen eftersom den medför att den som har rätt till räntan för den innevarande Ränteperioden får rätt till ränta för fem ytterligare dagar jämfört med om ändringen inte skulle ha genomförts. Ändringen påverkar inte räntesatsen, det antal dagar som ränta sammantaget utgår för eller vilka dagar räntan betalas (Räntebetalningsdagarna). Långivaragenten har därför bedömt att ändringen endast har begränsad betydelse för Långivarna och har avtalat om ändringen med Estea med stöd av punkten 20.1 i Villkoren.

Ändringen har genomförts genom en justering av definitionen av Ränteperiod. Följdändringar har gjorts i punkterna 8.3 och 8.4. På Esteas webbplats www.estea.se och på Långivaragentens webbplats www.corpnordic.com går det att ladda ner Villkoren i deras ändrade skick.

”Registrering som ”räntebärande papper” medför att Kapitalandelsbevisen exponeras på ett bättre sätt över Börs och i de finansiella systemen som hämtar information från Euroclear” och således underlättas informationsgivning och administration. Att Kapitalandelsbevisen nu även bär en ränta i de finansiella systemen gör att vi kommer närmare målet att göra Kapitalandelsbevis som investeringsprodukt i fastigheter än mer transparent.”
Leif Hansen, Chef Marknad och IR, Estea AB

Bolagets Kapitalandelsbevis är upptagna till handel på NDX Börsen sedan den 9:e april under kortnamn ESTEA KAPBEVIS1 och handlas i procent (%) av nominellt värde.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Leif Vang Hansen, Chef marknad & IR Estea AB, tfn 08 679 05 00, leif.hansen@estea.se
Jolande Svensson-Klijn, CorpNordic Sweden AB, tfn 08 402 72 24, j.svensson-klijn@corpnordic.com
Johan Eriksson, VD Estea AB, tfn 08 679 05 00, johan.eriksson@estea.se

För mer information om fastighetsinvesteringar och kommande erbjudanden se: www.estea.se
För mer information om CorpNordic se: www.corpnordic.com

Estea är ett oberoende fastighets- och förvaltningsföretag som verkar på de nordiska fastighets- och kapitalmarknaderna. Estea förvaltar och äger fastigheter inom segmenten logistik, lager, kontor och centrumfastigheter. Estea har varit verksamt sedan 2002. Sedan 2012 samarbetar Estea med den globala fastighetsutvecklaren Goodman Group för nyproduktion av moderna logistikbyggnader i Norden.