Estea Sverigefastigheter 2 AB (publ) – Delårsrapport januari - mars 2015

RAPPORTEN I SAMMANDRAG

• Hyresintäkterna uppgick till 6,5 miljoner kronor (7,7 miljoner kronor föregående år).
  • Driftnettot var 4,5 (5,1) miljoner kronor.
  • Förvaltningsresultatet minskade till 0,4 (0,6) miljoner kronor.
  • Orealiserade värdeförändringar på fastigheter uppgick till 0,7 (0,9) miljoner kronor, på kapitalandelslånet till -2,8 (3,4) miljoner kronor och på derivat till -0,1 (-0,2) miljoner kronor.
  • Periodens resultat efter skatt uppgick till -1,4 (3,7) miljoner kronor.
  • Koncernen har under perioden investerat 4,3 (82,1) miljoner kronor i fastigheter. Av investeringarna uppgick förvärv till noll (80,9) miljoner kronor och investeringar i till- och ombyggnationer till 4,3 (1,2) miljoner kronor.
  • Fastigheternas totala marknadsvärde uppgick vid periodens slut till 235,0 miljoner kronor (230,0 miljoner kronor vid utgången av föregående år).
  • Kapitalandelslånet har värderats till marknadsvärde. Vid rapportperiodens slut har kapitalandelslånet värderats till 141,1 miljoner kronor (138,3 miljoner kronor vid utgången av föregående år) vilket innebär en negativ resultatpåverkan med 2,8 miljoner kronor för perioden.

jan-mar
jan-mar
Hyresintäkter 6,5 7,7 32,3 21,6 2,9
Driftnetto 4,5 5,1 23,6 13,8 1,8
Förvaltningsresultat 0,4 0,6 5,4 - 0,1
Resultat efter skatt -1,4 3,7 7,4 2,3 0,3
Förvaltningsfastigheter 235,0 325,0 230,0 248,0 148,0
Kapitalandelslån 141,1 133,5 138,3 136,9 75,1
Banklån 135,7 181,7 130,7 137,0 79,0
Balansomslutning 303,7 345,2 300,1 292,3 163,1
Nyckeltal
Överskottsgrad, % 70 66 73 64 61
Soliditet, justerad, % 49,8 40,9 49,9 48,2 47,1
Belåningsgrad, % 57,7 55,9 56,8 55,2 53,4
Ränta banklån, % 3,69 3,81 3,79 3,76 4,26
Ränta kapitalandelslån, % 6,25 6,25 6,25 6,25 6,25
Direktavkastning, % 7,7 6,7 7,4 6,7 7,3

Väsentliga händelser efter perioden slut

• Bolaget har efter periodens utgång förvärvat fastigheten Stockholm Vreten 12 i Västberga industriområde i södra Stockholm. Fastigheten omfattar 8 398 kvm uthyrningsbar area och har vid tillträdet en uthyrningsgrad på cirka 70,0 procent. Beräknade årliga hyresintäkterna uppgår till 7,9 MSEK

Kommentar:
”Vi har byggt upp en intressant portfölj av fastigheter som vi hoppas och tror kommer kunna utvecklas väl framöver. Under april förvärvades fasigheten Vreten 12 i Stockholm, vilket kommer förstärka bolagets framtida kassaflöde och resultat. Bolaget har en god ekonomi och ytterligare kompletteringsförvärv kan bli aktuella under året. En fortsatt hög aktivitet i fastighetsmarknaden tillsammans med de låga marknadsräntorna ger oss goda förutsättningar att generera stabila kassaflöden.”

Leif Vang Hansen, Marknadschef Estea AB, tfn 08 679 05 00, leif.hansen@estea.se