Eternali signerar sitt första kundavtal för leverans av biomassa

Report this content

Skogsaktiebolaget Eternali (publ) (”Eternali” eller ”Bolaget”) har tecknat en första kundorder för leverans av biomassa till europeisk köpare. Köparen är BSL Comércio Internacional S.A., ett portugisisk råvaruhandelsbolag som hanterar stora volymer träfiber till den internationella marknaden. Ordern gäller en första leverans om 10 000 ton träflis.

Kundordern är värd cirka 7 miljoner SEK, med en första planerad leverans under 2023. Planen är att fortsätta samarbetet med BSL för löpande leveranser av större volymer efter att första leverans är genomförd.

-          Det är ett oerhört viktigt steg för oss som bolag att nu gå in i fasen leverans till kund. Efter ett år av hårt arbete med att förbereda och konvertera plantagetillgångar, planera och bygga den logistiska kedjan på land och vatten och planering av alla certifieringar och uppfyllande av legala krav för verksamheten, så känns det fantastiskt att hittat en partner som BSL för vår första leverans av biomassa. Den här ordern är ett starkt bevis för att vårt koncept är hållbart och attraktivt för marknaden och den kommer att öppna upp många dörrar för andra löpande kundkontrakt för bioenergiproducenter och pappers- och massaindustrin, säger Andreas Forssell, vd Eternali.

För mer information kontakta:

Andreas Forssell, CEO
mob: +46 76 015 15 95
mail: andreas.forssell@eternali.se

Om Eternali
Eternali är ett skogsbolag med fokus att vara en aktör i den globala värdekedjan för snabbväxande träfiber som råvara. Vår vision är att skapa värde i den gröna omställningen. Eternali är verksamma med huvudkontor i Stockholm, Sverige. Produktionen och den operativa verksamheten är placerad i norra Brasilien, med huvudkontor i Belém, Brasilien och operativ verksamhet i Urbano Santos, Brasilien. Eternali är ansluten till FN Global Compact och följer dess principer för ett ansvarsfullt företagande. För mer information besök Eternalis hemsida eternali.se.