Eterra bygger ny videokonferenslösning åt Västra Götalandsregionen

Eterra bygger ny videokonferenslösning åt Västra Götalandsregionen Västra Götalandsregionen investerar i ny videokonferensteknik som ger effektivare möten och öppnar för nya medicinska tillämpningar. Eterra bygger, designar och driftar Sveriges hittills största lösning av sitt slag, affären är värd 3,8 miljoner kronor. Till en början binder videokonferenssystemet samman sju enheter på sex orter i Västra Götalandsregionen. Framöver kommer medarbetare i regionen att kunna möta kollegor från alla Sveriges landsting i videokonferensmöten via Carelinks Sjunet, ett bredbandsnät för vården. Tjänstemän och politiker i Västra Götalandsregionen kommer med hjälp av videokonferenssystemet att minska ner på resor, både inom den regionen och i övriga landet, och på så sätt spara tid och pengar. Inom kort kommer systemet även att anslutas till sjukhusen i regionen. Det öppnar för helt nya användningsområden med bl a medicinska bedömningar på distans och inkopplad medicinsk utrustning, så kallade telemedicinska tillämpningar. - Vi har, som första landsting i Sverige, tagit ett samlat grepp och valt en plattform som ger utrymme för många olika tillämpningar av videokonferenstekniken. Vi skapar en infrastruktur som gör det möjligt för alla verksamheter inom regionen att mötas på ett mer effektivt sätt, säger Leif Ytterström, ansvarig för nät och teknisk infrastruktur inom Västra Götalandsregionen. Eterra står för en totallösning med design, installation, projektledning, utbildning, underhållsavtal och teknisk support av videokonferenssystemet. - Vi valde Eterra för att de på ett professionellt sätt kunde visa upp en helhetslösning som kunde integreras med våra övriga system, såväl med lokala varianter av videoteknik och exempelvis bokningssystem, säger Leif Ytterström, Västra Götalandsregionen. Videokonferensplattformen består av en flerpartsbrygga (Polycom Accord MGC 50), som gör det möjligt att koppla samman flera orter med ljud och bild. Regionens nya lösning innebär att bokning samt administration, felsökning och övrig management kan ske samlat för hela regionen. Systemet hanterar både IP och ISDN. För mer information kontakta: Eterra Anders Berghagen, Försäljningsdirektör Tfn: 0733-67 18 90, 08-56623009 E-post: anders.berghagen@eterra.se VästraGötalandsregionen Leif Ytterström, Ansvarig för nät och teknisk infrastruktur Tfn: 0705-633500, 031-630993 E-post: leif.ytterstrom@vgregion.se Eterra designar, bygger och driftar innovativa IT-plattformar. Företaget har växt fram ur Merkantildata som under lång tid byggt upp en bred kompetens inom IT-området. Eterra har 2100 medarbetare i Sverige, Norge, Danmark och Finland, varav ca 300 i Sverige. Bland kunderna finns många stora nordiska företag och organisationer. För mer information se även www.eterra.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/12/04/20021204BIT00550/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/12/04/20021204BIT00550/wkr0002.pdf