Eterra signerar nordiskt partneravtal med TANDBERG

Eterra signerar nordiskt partneravtal med TANDBERG Eterra ASA har slutfört förhandlingar med TANDBERG om ett utvidgat partnerskap i Norden. Partneravtalet är en utökning av det tidigare avtal som Eterra i Norge ingick med TANDBERG under 2002. Avtalet sluts i samband med Eterras förbättingsprojekt E200. På ett halvt år har Eterra i Norge ökat sin marknadsandel från 0 till ca 40 procent av den totala videokonferensmarknaden. Eterra i Sverige har hittills sålt videokonferenslösningar från Polycom och haft ett bra grepp om leveranserna inom offentlig sektor, medan Eterra i Danmark och Finland tidigare inte fokuserat på försäljning av videokonferenslösningar. - Tecknandet av ett nordiskt avtal med TANDBERG är nästa steg i vår leverantörsstrategi och en del av vårt förbättringsprojekt E200. Vår målsättning är att effektivisera och förtydliga oss internt såväl som externt, säger Steinar Sønsteby, Adm. Dir. i Eterra ASA. Vårt mål är att tillsammans med TANDBERG bli den största aktören på den nordiska videokonferensmarknaden, avslutar han. Även TANDBERG förväntar ökade volymer till följd av det utökade partnerskapet. - Vi förväntar oss att ett nordiskt samarbete mellan TANDBERG och Eterra kommer att ge hög ömsesidig avkastning eftersom Eterra har allt det som TANDBERG tycker är väsentligt för att lyckas med att vidareutveckla marknaden. Eterra har stort fokus i ledningen, en kompetent och motiverad säljkår och välutbildade tekniker. Vidare tror vi att detta samarbete kommer att bidra till att öka slutkundernas kvalitetsintryck av TANDBERG:s produkter, säger Andrew Miller, CEO i TANDBERG. För ytterligare information kontakta: Johan Rittner, Vd Eterra Sweden, Tfn: 0733-67 18 75, 08-566 230 08 E-post: johan.rittner@eterra.se Eterra är en ledande systemintegratör som designar, bygger och driftar IT- infrastrukturlösningar för organisationer i Norden. Företaget har ca 2000 medarbetare och verksamhet i Norge, Sverige, Danmark och Finland. Eterra är ett företag i Merkantildatagruppen och omsatte 5 miljarder norska kronor under 2002. För mer information se även www.eterra.se TANDBERG ASA is a leading global provider of collaborative communication solutions. The company designs, develops and manufactures videoconferencing systems and video management software. TANDBERG's Architecture for the Collaborative-Communications Enterprise (ACE) - the industrys first solution architecture that embraces open standards, promotes multi-vendor interoperability, and leverages existing network infrastructure - allows customers to develop strategic, comprehensive and fully integrated Web, voice and video collaborative solutions. The Company provides sales, support and value-added services in more than 60 countries worldwide. With dual headquarters in New York and Norway, the Company has major offices in the United Kingdom, Sweden, Italy, Canada, China and Japan. TANDBERG is publicly traded on the Oslo Stock Exchange under the ticker TAA. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/12/20030312BIT00860/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/12/20030312BIT00860/wkr0002.pdf