Etheraction presenterar världens första 4G-terminal baserad på DAB/GSM/GPRS

Report this content

Etheraction presenterar världens första 4G-terminal baserad på DAB/GSM/GPRS Etheraction presenterar världens första 4G-terminal baserad på Digital Audio Broadcasting (DAB) och GSM/GPRS. "Det är fantastiskt roligt att nu kunna leverera mulitimedia till mobila terminaler med en hastighet som de flesta inte ens har tillgång till vid sina stationära datorer" - säger Robert Kornfeld VD Etheraction AB. Med denna 4G-terminal har Etheraction lanserat världens första mobila terminal för trådlös mottaggning av interaktiva och multimediala tjänster i en överföringshastighet av 1,5 Mbps. Terminalen är utformad för att användas tillsammans med en handdator, i den första releasen Compaq iPaq. Därigenom skapas en mottagare av broadcastade datatjänster, en GPRS-telefon och en handdator med uppkopplingsmöjlighet mot Internet. Det unika med terminalen är att den förutom att koppla upp en handdator via GSM/GPRS också kan ta emot IP-trafik över DAB likväl som att stödja samtliga standardiserade digitala radiotjänster. Detta innebär att stora mängder data kan sändas till stora grupper av användare med en betydligt högre överföringshastighet än vad de nuvarande GPRS-näten och de framtida UMTS-näten tillåter. För mer information och bilder se: www.etheraction.com eller kontakta: Robert Kornfeld, VD, Etheraction AB Tel: 08 555 727 00 robert.kornfeld@etheraction.com With a unique combination of the best of broadcast and telecom technology, Etheraction introduces a revolutionary new solution for delivering affordable wireless broadband services over an existing infrastructure to the mobile market. The solution enables the consumer to receive over 100 MB of attractive multimedia services - news, games, financial information, TV, video, music etc - daily. The solution allows the users to watch live TV or video, listen to the radio, get news and information, make a phone call or send an e-mail, carry out transactions and play games - on the move with just one device. Etheraction has created a completely new mobile entertainment and information medium. Etheraction AB Lumavägen 6:1B SE-120 31 Stockholm telefon +46 8 555 727 00 http://www.etheraction.com/ ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/15/20011015BIT00860/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/15/20011015BIT00860/bit0002.pdf