Matmekka utsedd till Årets hållbara krog

PRESSMEDDELANDE 111101

Etnografiska museets restaurang Matmekka utsågs till Årets hållbara krog i Restauranggalan 2011. Femton priser till restaurangvärldens främsta i Sverige delades under måndagskvällen ut i Vinterträdgården på Grand Hôtel i Stockholm.

Priset för Årets hållbara krog gick i år till Matmekka, Etnografiska museets restaurang, där konceptet är närodlad och ekologisk mat med spännande rätter från världens alla hörn. Atmosfären är hemtrevlig och maten lagas med en stor portion kärlek till såväl mat som miljö!

På Matmekka förvandlas svenska råvaror till något exotiskt och åtråvärt och som därmed förstärker Etnografiska museets profil. Prisvärda rätter smaksatta med världens alla kryddor och lagade efter säsong. Köket, där egenkontrollen och hygienen intar en självklar plats, inspirerar med sitt självklara val av eko- och närproducerat och fungerar även som utbildningsplats”, löd juryns motivering.

På Etnografiska museet har man just monterat solfångare på taken för en miljövänligare uppvärmning av byggnaderna. Med Matmekka som förstapristagare i kategorin Årets hållbara krog blir det ytterligare ett framsteg i jakten på ett grönare museum.

-Det här är ett kvitto på att vi håller på med rätt saker, jag är otroligt glad och stolt, säger Carola Magnusson, välkänd ekokock och krögare på Matmekka.

Restauranggalan arrangeras av tidningen RSRestauranger & Storkök, i samarbete med branschföreningarna Svenska Kockars Förening, Svenska Sommelierföreningen och Sveriges Bartenders Gille.

Läs mer om Matmekka: http://www.etnografiska.se/smvk/jsp/polopoly.jsp?d=2329

Carola Magnusson, krögare Matmekka
matmekka@carolaseko.se

Roxane Pisarska