PRESSMEDDELANDE: Konstfoto om unga i Zambia

Report this content

Den 4 juni öppnar Etnografiska museet i Stockholm den nya fotoutställningen Floden, vägen och målet . I utställningen visas ett 60-tal bilder av fotograf Rose-Marie Westling som ger en inblick i ungas mobila livsstil i Zambia idag. Den ökade mobiliteten i regionen är en del av större ekonomiska och sociala processer som berör stora delar av Afrika. Många unga har tillgång till den globaliserade världens värderingar samtidigt som deras långsiktiga planer överensstämmer med mer traditionella normer om familjen, släkten, manligt och kvinnligt.

Genom en ovanlig kombination av vetenskaplig forskning, lokalkännedom och fotografins omedelbarhet skapar Rose-Marie Westlings bilder en stark närhet och känsla för de människor, platser och livsvärldar som porträtteras i utställningen.

Rose-Marie Westling har vid två tillfällen vistats i Western Province i Zambia för att med sin kamera studera en del av de miljöer och personer som förekommer i antropologen Michael Barretts SIDA-finansierade forskning i området. Resultatet är en ett konstnärligt utforskande av hur unga människor söker en mobil livsstil för att försörja sig och skapa sig en framtid. Den rörliga livsstilen ger unga människor tillgång till den globaliserade världens varor, symboler och värderingar. De får möjlighet att skapa sig själva som delar av ett modernt och urbant sammanhang, till synes långt ifrån bylivets snävare horisonter.

-    I mötet med människor uppstod ofta en situationsartad spontanitet och ett oförutsägbart poserande som jag inte stött på tidigare. Det var utmanade med ett mer öppet arbetssätt och kul att inte fastna i en färdig idé. Plötsligt uppstod också en ny arbetsmetod – ”snap-and-give”, säger Rose-Marie Westling.

Med en portabel fotoskrivare på plats i fält var det möjligt att fotografera och sedan inom loppet av ett par timmar ge bilderna till de människor som porträtterats. Ryktet om fotoprojektet spreds snabbt. Den öppna attityden i kombination med forskningsprojektets lokalförankring skapade en positiv kontakt som resulterat i den närhet och känsla som bilderna förmedlar.

Utställningen visas på Etnografiska museet i Stockholm 4 juni – 12 september 2010.

Mer om forskningsprojektet:

Western Province i Zambia, där antropologen Michael Barrett bedrivit studien Mobility in the margins, är en politiskt och ekonomiskt marginaliserad region med ett landskap som gör transporter och resor dyra och tidsödande. Provinsens relativt fattiga befolkning förhåller sig utifrån sina lokala förutsättningar till alltmer globaliserade handelsrelationer, värderingar och beteenden.

Det zambiska samhället präglas idag av nyliberala politiska idéer, ökande sociala klyftor och oförutsägbar offentlig service. Transport- och handelssektorn är avreglerad, men samtidigt är infrastrukturen i form av vägar, kommunikationer och krediter ineffektiv. I brist på investeringar och företagssatsningar dominerar den informella sektorn arbetsmarknaden. På landsbygden befinner sig jordbruket dessutom i en långsam övergång från självhushållning till produktion för en global marknad. Därför överger de unga jordbruket för att delta i den informella ekonomin, särskilt serviceyrken, som blomstrar i växande regionala tätorter.

Presskontakt: Rose-Marie Westling  070-558 70 90, info@rose-mariewestling.se eller kommunikatör Tina Candell, 0703-167315, tina.candell@etnografiska.se

Pressbilder:  finns att ladda ner i pressrummet på www.etnografiska .se

Djurgårdsbrunnsvägen 34, 102 52 Stockholm
08-51955000