Delårsrapport andra kvartalet 1 april – 30 juni 2014

Delårsrapport andra kvartalet 1 april – 30 juni 2014

Finansiell utveckling i sammandrag

Andra kvartalet APRIL–JUNI 2014

Finansiell information i delårsrapporten avser, om inte annat anges, koncernen och siffror inom parentes avser föregående år proforma, som om European Travel Interactive Group Holding AB konsoliderats från den 1 januari 2013. För definitioner se sid 12.

• Nettoomsättningen uppgick till 152,2 MSEK (137,3), en ökning med 11 procent jämfört med föregående år
  • Nettointäkten uppgick till 132,1 MSEK (120,2), en ökning med 10 procent jämfört med föregående år
  • EBITDA uppgick till 38,4 MSEK (45,1), motsvarande en EBITDA-marginal om 29 procent (38)
  • Rörelseresultatet uppgick till 20,5 MSEK (26,8)
  • Resultat efter skatt uppgick till -5,9 MSEK (-2,0)
  • Nettoomsättningen uppgick till 310,3 MSEK (287,5), en ökning med 8 procent jämfört med föregående år
  • Nettointäkten uppgick till 267,3 MSEK (252,6), en ökning med 6 procent jämfört med föregående år
  • EBITDA uppgick till 66,5 MSEK (90,0), motsvarande en EBITDA-marginal om 25 procent (36)
  • Rörelseresultatet uppgick till 30,5 MSEK (53,4)
  • Resultat efter skatt uppgick till -5,1 MSEK (-1,3)

SEXMÅNADERSPERIODEN Januari–juni 2014

Väsentliga händelser under och efter Andra kvartalet

• Den geografiska expansionen fortsatte enligt plan under, och i ännu högre grad efter, kvartalet vilket innebär att koncernen i nuläget finns representerat på totalt 25 marknader i Europa
  • I juli ansökte Etraveli AB om notering av ett obligationslån om totalt EUR 80 000 000 på NASDAQ OMX Stockholm och ett prospekt upprättades. Obligationen noterades den 1 augusti 2014

VD-KOMMENTAR

Den svaga inledningen under årets första kvartal, till följd av såväl externa som interna faktorer, övergick under andra kvartalet till en allt stabilare utveckling såväl vad gäller bolagets intäkter som rörelseresultat. De åtgärder som genomförs för att stärka intäkter och lönsamhet får avsedd effekt och trenden med gradvis allt bättre siffror jämfört med föregående år fortsätter under inledningen av tredje kvartalet.

Vi möter alltjämt en hård konkurrens på den nordiska marknaden med stark marginalpress som påverkar utfallet negativt, samtidigt som våra nya marknader utvecklas mycket positivt och bättre än förväntat. Det stärker oss i vår ambition att fortsätta expandera geografiskt och vi finns numera på 25 marknader i Europa.

Svenska Resenätverket med Flygresor.se ingår sedan årets början i Etraveli. Verksamheten utvecklas väl med ökande intäkter och ökat rörelseresultat jämfört med föregående år. Under perioden har också systertjänsten Charter.se uppdaterats och vi fokuserar nu på att ytterligare förbättra konsumentnyttan i våra tjänster och därmed förstärka marknadsledarskapet för sök av flygresor inom Sverige.

Kontaktuppgifter:

Mobil: 46 706 66 37 58 , mathias.hedlund@etraveli.com

Johan Waxberg, Ekonomichef
Mobil: 46 701 48 72 72, johan.waxberg@etraveli.com

Etraveli (publ) är Nordens ledande online-aktör inom resor med ett brett erbjudande inom flyg, boende och andra reserelaterade tjänster. Bolaget är verksamt i 25 länder med varumärken såsom Supersaver/Supersavertravel, Gotogate, Travelstart samt metasöktjänsterna Flygresor.se och Charter.se i Sverige. Etraveli är en av de fem största flygcentrerade online-aktörerna i Europa och förmedlade under 2013 flygresor och andra reserelaterade tjänster för drygt 7 MDR SEK, med en nettoomsättning om drygt 500 MSEK. Bolaget har sitt huvudkontor i Uppsala och ägs av private equity-fonden Segulah IV, L.P samt ledande befattningshavare.

De åtgärder som genomförs för att stärka intäkter och lönsamhet får avsedd effekt.