Delårsrapport första kvartalet 1 januari – 31 mars

Finansiell utveckling i sammandrag (kvartalet januari–mars 2014)

Finansiell information i delårsrapporten avser, om inte annat anges, koncernen och siffror inom parentes avser föregående år proforma, som om European Travel Interactive Group Holding AB konsoliderats från den 1 januari 2013. För definitioner de sid 11.

• Nettoomsättningen uppgick till 158,1 MSEK (150,3), en ökning med 5 procent jämfört med föregående år
  • Nettointäkten uppgick till 135,3 MSEK (132,4), en ökning med 2 procent jämfört med föregående år
  • EBITDA uppgick till 28,1 MSEK (45), motsvarande en EBITDA-marginal om 21 procent (34)
  • Rörelseresultatet uppgick till 9,9 MSEK (26,7)
  • Resultat efter skatt uppgick till 0,7 MSEK (0,1)

Väsentliga händelser under kvartalet och efter dess utgång

• Etraveli förvärvade Svenska Resenätverket AB, innefattande metasöktjänsten Flygresor.se, som ett led i att stärka bolagets erbjudande. Förvärvet konsoliderades per den 1 januari 2014.
  • En ny ledningsgrupp tillsattes under kvartalet. Mathias Hedlund tillträdde som ny vd medan avgående vd Ralph Axelson istället blev vice vd med fokus på strategiska initiativ. Ledningsgruppen förstärktes ytterligare i april med en ny försäljningschef.
  • Etraveli tog klivet in på fem nya Europeiska marknader – Frankrike, Italien, Spanien, Storbritannien och Schweiz. Lanseringen skedde under varumärket Gotogate som ett led i den geografiska expansionsplanen. Därefter har bolaget fortsatt expansionen med en rad testlanseringar och finns därmed på totalt 25 marknader i Europa.

VD-KOMMENTAR

"Som kommunicerades i rapporten för det fjärde kvartalet 2013, inleddes året svagt när koncernens resultat försämrades under det första kvartalet jämfört med föregående år. Det förklaras främst av en för koncernen mindre fördelaktig kanalmix under kvartalet och en extraordinär marknadsföringskampanj, men även av en lägre takt i det interna förbättringsarbetet under slutet av 2013, vilket ger utslag under årets inledande två månader. Efter en rad implementerade åtgärder visar såväl mars, april som inledningen av maj på en klar och kontinuerlig förbättring såväl vad gäller intäkter som rörelseresultat. Parallellt fortsätter vi att expandera geografiskt och finns numera på 25 marknader i Europa – en satsning som är i ett tidigt skede men där starten varit lovande.

Sedan årets inledning ingår också Svenska Resenätverket med Flygresor.se i Etraveli. Verksamheten utvecklas väl med ökande intäkter och ökat rörelseresultat jämfört med föregående år och redovisas tillsammans med övrig verksamhet inom segmentet Norden."

Mobil: +46 706 66 37 58 , mathias.hedlund@etraveli.com

Johan Waxberg, CFO
Mobil: +46 701 48 72 72, johan.waxberg@etraveli.com

Etraveli är Nordens ledande online-aktör inom resor med ett brett erbjudande inom flyg, boende och andra reserelaterade tjänster. Bolaget är verksamt i 25 länder med varumärken såsom Supersaver/Supersavertravel, Gotogate, Travelstart samt metasöktjänsterna Flygresor.se och Charter.se i Sverige.

Etraveli är en av de fem största flygcentrerade online-aktörerna i Europa och förmedlade under 2013 flygresor och andra reserelaterade tjänster för drygt 7 MDR SEK, med en nettoomsättning om drygt 500 MSEK. Bolaget har sitt huvudkontor i Uppsala och ägs av private equity-fonden Segulah IV, L.P samt ledande befattningshavare.

Efter en rad implementerade åtgärder visar såväl mars, april som inledningen av maj på en klar och kontinuerlig förbättring såväl vad gäller intäkter som rörelseresultat.
Mathias Hedlund VD