Delårsrapport första kvartalet 1 januari – 31 mars 2015

Finansiell utveckling i sammandrag

Finansiell information i delårsrapporten avser, om inte annat anges, koncernen och siffror inom parentes avser föregående år.

FÖRSTA kvartalet JANUARI–MARS 2015

• Nettoomsättningen uppgick till 196,3 MSEK (158,1), en ökning med 24 procent jämfört med föregående år
  • Nettointäkten uppgick till 160,3 MSEK (135,3), en ökning med 18,5 procent jämfört med föregående år
  • EBITDA uppgick till 45,5 MSEK (28,1), motsvarande en EBITDA-marginal om 28 procent (21)
  • Rörelseresultatet uppgick till 26,2 MSEK (9,9)
  • Resultat efter skatt uppgick till 17,1 MSEK (0,7)

Väsentliga händelser under kvartalet och efter dess utgång

• Styrelsen för Etraveli utökades vid en extra bolagsstämma den 26 januari 2015 med Sophia Bendz som ny ledamot. Sophia Bendz har under de senaste sju åren varit global marknadsdirektör för Spotify.

VD-KOMMENTAR

"2015 har börjat bra för Etraveli. Vår positiva utveckling från slutet av 2014 har fortsatt och jämfört med samma period föregående år uppgick nettointäktsökningen till 18,5 procent. Även vårt EBITDA-resultat förbättrades kraftigt under kvartalet med 62 procent till 45,5 MSEK. Den starka utvecklingen beror dels på den internationella expansionen men också på att bolaget lyckats kombinera ett analytiskt synsätt med ett snabbt genomförande av förändringar i verksamheten. Vi fortsätter att stärka vår produktportfölj, vilket gör att bolaget kan ta allt fler order i en hårdnande konkurrens.

På hemmamarknaderna i Norden utvecklas framförallt Sverige väl med en kraftig tillväxt genom online-resebyråerna samtidigt som också metasöktjänsten flygresor.se fortsätter att visa tillväxt. Länder utanför Norden står numer för en tredjedel av volymen och bolaget fortsätter att öka försäljningen genom ökad lokalkännedom på dessa marknader. Samtidigt som detta är mycket glädjande, finns det ytterligare förbättringsarbete att göra på ett flertal marknader för att bli än mer konkurrenskraftiga. Åtgärder är definierade och igångsatta med målet att öka marknadsandelen i Europa utanför Norden med en fortsatt intäkts- och resultattillväxt som följd.

Arbetet med att utveckla bolaget från en nordisk online-resebyrå till ett internationellt sök- och transaktionsföretag fortsätter i hög takt."

Kontaktuppgifter:

Mobil: +46 (0) 70 666 37 58 , mathias.hedlund@etraveli.com

Johan Waxberg, Ekonomichef
Mobil: +46 (0)70 148 72 72, johan.waxberg@etraveli.com

Etraveli (publ) är Nordens ledande e-handelsbolag inom resor online med ett brett erbjudande inom flyg, boende och andra reserelaterade tjänster. Företaget är verksamt i 25 länder med varumärken såsom Supersaver/Supersavertravel, Gotogate, Travelstart samt metasöktjänsten Flygresor.se i Sverige.

Etraveli är en av de fem största flygcentrerade online-aktörerna i Europa och förmedlade under 2014 flygresor och andra reserelaterade tjänster för ca 8,5 MDR SEK, med en nettoomsättning om ca 640 MSEK. Bolaget har sitt huvudkontor i Uppsala och ägs av private equity-fonden Segulah IV, L. P samt ledande befattningshavare.