Delårsrapport tredje kvartalet 1 juli – 30 september 2014

Finansiell utveckling i sammandrag

TREDJE KVARTALET JULI-SEPTEMBER 2014

Finansiell information i delårsrapporten avser, om inte annat anges, koncernen och siffror inom parentes avser föregående år proforma, som om European Travel Interactive Group Holding AB konsoliderats från den 1 januari 2013. För definitioner se sid 14. För tredje kvartalet 2013 har den legala koncernen existerat från 23 september. För att erhålla jämförbara siffror i analyser har proformasiffror också använts för tredje kvartalet 2013.

• Nettoomsättningen uppgick till 167,0 MSEK (140,1), en ökning med 19 procent jämfört med föregående år
  • Nettointäkten uppgick till 144,1 MSEK (122,7), en ökning med 17 procent jämfört med föregående år
  • EBITDA uppgick till 48,4 MSEK (44,7), motsvarande en EBITDA-marginal om 34 procent (36)
  • Rörelseresultatet uppgick till 30,1 MSEK (26,4)
  • Resultat efter skatt uppgick till 12,4 MSEK (-14,9)

NIOMÅNADERSPERIODEN Januari–September 2014

• Nettoomsättningen uppgick till 477,2 MSEK (427,6), en ökning med 12 procent jämfört med föregående år
  • Nettointäkten uppgick till 411,5 MSEK (375,3), en ökning med 10 procent jämfört med föregående år
  • EBITDA uppgick till 114,9 MSEK (134,7), motsvarande en EBITDA-marginal om 28 procent (36)
  • Rörelseresultatet uppgick till 60,6 MSEK (79,8)
  • Resultat efter skatt uppgick till -0,5 MSEK (-16,3)

Väsentliga händelser under och efter tredje kvartalet

• Den geografiska expansionen fortsatte enligt plan under kvartalet vilket innebär att koncernen i nuläget finns representerat på totalt 25 marknader i Europa.
  • I juli ansökte Etraveli AB om notering av ett obligationslån om totalt EUR 80 000 000 på NASDAQ OMX Stockholm och ett prospekt upprättades. Obligationen noterades den 1 augusti 2014.
  • Etraveli förstärkte styrelsen genom att på extra bolagsstämma den 30 oktober välja in två nya styrelseledamöter; Ralph Axelson, en av grundarna av Etraveli och tidigare VD, och Per Setterberg, under många år VD för Global Blue.

VD-KOMMENTAR

Det är med glädje vi kan konstatera att de åtgärder som vi genomfört hittills under 2014, för att stärka intäkter och lönsamhet inom Etraveli, har gett tydlig effekt under det tredje kvartalet. Jämfört med samma period föregående år uppgick nettointäktsökningen till drygt 17 procent, varav cirka hälften utgörs av organisk tillväxt. Samtidigt har EBITDA jämfört med föregående år ökat med 8 procent. Den ökade tillväxttakten och det förbättrade resultatet förklaras dels av framgångsrik internationell expansion, dels av operativa förbättringar i resebyråverksamheten till följd av analytiskt drivna beslut i kombination med snabb implementering av åtgärder samt av en fortsatt positiv utveckling av Flygresor.se.

Vår strategiska agenda är tydlig. Vi fortsätter arbetet med en internationalisering av verksamheten och en allt större genomförandeförmåga för att vara ett vinnande företag på en konkurrensutsatt och föränderlig marknad.

Årets fjärde kvartal har inletts positivt, väl i linje med den utveckling som kännetecknade det tredje kvartalet.

Mathias Hedlund, VD

Kontaktuppgifter:

Mathias Hedlund, VD
Mobil: +46 706 66 37 58 , mathias.hedlund@etraveli.com

Johan Waxberg, Ekonomichef
Mobil: +46 701 48 72 72, johan.waxberg@etraveli.com

Om Etraveli

Etraveli (publ) är Nordens ledande e-handelsbolag inom resor online med ett brett erbjudande inom flyg, boende och andra reserelaterade tjänster. Företaget är verksamt i 25 länder med varumärken såsom Supersaver/Supersavertravel, Gotogate, Travelstart samt metasöktjänsten Flygresor.se i Sverige.
Etraveli är en av de fem största flygcentrerade online-aktörerna i Europa och förmedlade under 2013 flygresor och andra reserelaterade tjänster för drygt 7 MDR SEK, med en nettoomsättning om drygt 500 MSEK. Bolaget har sitt huvudkontor i Uppsala och ägs av private equity-fonden Segulah IV, L. P samt ledande befattningshavare.

Taggar:

Citat