• Etraveli AB/

Mediakoncernen ProSiebenSat.1 förvärvar Etraveli - köpet skapar stora möjligheter till fortsatt global expansion

Idag har aktieägarna i Etraveli Holding AB skrivit på ett avtal som innebär att alla aktier säljs till ProSieben Travel GmbH, ett dotterbolag till ProSiebenSat.1, för ett totalt värde av ca. 235 M EUR / 2.2 MDR SEK. ProSiebenSat.1 är ett av de största oberoende mediabolagen i Europa och deras starka position inom media och e-handel, kombinerat med bolagets internationella ambitioner, kommer göra det möjligt för Etraveli att stärka och utveckla sina planer ytterligare.

Etraveli är en av de fem största flygcentrerade online-aktörerna i Europa och ledande i Norden, med ett brett erbjudande inom flyg, boende och andra reserelaterade tjänster. Företaget är verksamt i 40 länder och förmedlade under 2014 flygresor och andra reserelaterade tjänster för ca 8,5 MDR SEK, med en nettoomsättning om ca 640 MSEK. De senaste åren har företaget växt betydligt, globaliserats, och samtidigt ökat sin lönsamhet, det första halvåret 2015 ökade nettoomsättningen med 34%.

Etravelis ledning är positiva till det nya ägarskapet och potentialen som kommer med affären.

”Etraveli har de senaste åren ökat sin närvaro globalt och visat god lönsamhet. Det har gjorts med hjälp av ett stort stöd från vår huvudägare Segulah som spelat en viktig roll för vår tillväxt och utveckling. Med ProSiebenSat.1 som ny ägare har vi nu alla möjligheter att fortsätta vår globala tillväxt, tack vare deras starka plattform och bredd inom marknadsföring och e-handel.”, säger Mathias Hedlund, VD på Etraveli, i en kommentar.

"Med vår investering i Etraveli har vi tagit ett stort steg mot att internationalisera vår befintliga portfölj inom resesegmentet och lagt grunden för ytterligare tillväxt som sträcker sig långt utanför Europas gränser. Vårt strategiska mål är att successivt globalisera våra digitala affärsområden så att vi kan fortsätta ProSiebenSat.1:s framgångssaga som en ledande aktör inom e-handel" , säger Dr Christian Wegner från ProSiebenSat.1.

Private equity-bolaget Segulah IV, L.P har ägt Etraveli sedan 2010, tillsammans med styrelsemedlemmar och ledande befattningshavare.

”Vi är väldigt nöjda med hur Etraveli har utvecklas de senaste fem åren – det har varit en framgångsrik investering som har gett investerarna i Segulah IV en bra avkastning. Dessutom har det varit ett nöje att arbeta med ledningen i Etraveli. Vi är övertygade om att ProSiebenSat.1 kommer att passa väldigt bra som ny ägare och möjliggöra för ledningen att fortsätta att bygga vidare företagets framgång”, säger Percy Calissendorff, Segulah Advisor AB.

”Tack vare kompetent och dedikerad personal samt en stark intern kultur där vi lyckats kombinera ett analytiskt tillvägagångssätt med snabbt genomförande av förändringar i verksamheten, har vi kunnat växa snabbt med stark lönsamhet. Jag ser fram mot att fortsätta utveckla vår strategi för global expansion tillsammans med de nya ägarna, ledningen och alla anställda”, säger Mathias Hedlund.

Affären är föremål för godkännande av konkurrensmyndigheter. Arma Partners LLP har varit finansiell rådgivare åt Etraveli och Segulah IV L.P.

Om ProSiebenSat.1:

ProSiebenSat.1 är ett av de största oberoende mediebolagen i Europa. Bolaget är marknadsledande inom sin kärnverksamhet annonsfinansierad TV och adderar löpande erbjudanden inom digital underhållning till sin värdekedja. Under de senaste åren har ProSiebenSat.1 byggt upp ett attraktivt portfolio inom e-handel som nu är en av de viktigaste drivkrafterna för tillväxt. Koncernen har närvaro i sju länder med internationell produktion och försäljningsnätverk.

Mathias Hedlund

46 (0)706 6637 58
mathias.hedlund@etraveli.com

OM Etraveli

Etraveli (publ) är Nordens ledande e-handelsbolag inom resor online med ett brett erbjudande inom flyg, boende och andra reserelaterade tjänster. Företaget är verksamt i 40 länder med varumärken såsom Supersaver/Supersavertravel, Gotogate, Travelstart samt metasöktjänsten Flygresor.se i Sverige. Etraveli är en av de fem största flygcentrerade online-aktörerna i Europa och förmedlade under 2014 flygresor och andra reserelaterade tjänster för ca 8,5 MDR SEK, med en nettoomsättning om ca 640 MSEK. Bolaget har sitt huvudkontor i Uppsala och ägs av ProSiebenSat.1 Media AG.