Etteplan fortsätter sin satsning inom additiv tillverkning och inleder samarbete med start-up bolaget Wematter

ETTEPLAN, webbnyhet, 22 december 2020

Ingenjörsföretaget Etteplan har inlett ett samarbete med startup-bolaget Wematter, med säte i Linköping, för fortsatt satsning på additiv tillverkning (3D-printing). Wematter tillverkar avancerade 3D-skrivare utrustade med den senaste SLS-tekniken. SLS är en metod för additiv tillverkning i vilken utskrifterna byggs upp från ett finkornigt pulver - i Wematters fall, Aurora, som består av 100% biobaserad polyamid som visat exceptionella hållfasthetsegenskaper.

”Vi är stolta över att Etteplan har valt oss som leverantör av 3D-skrivare och ser mycket fram emot att fortsätta att utveckla vår verksamhet tillsammans med Etteplan, en föregångare inom additiv tillverkning”, säger Robert Kniola, grundare och VD på Wematter.

Genom samarbetet blir Etteplan bland de första att få tillgång till Wematters senaste SLS 3D-skrivare; Wematter Gravity 2021. Skrivaren kommer att vara placerad på Etteplans verkstad i Linköping och användas av Etteplans globala AM-team i syfte utveckla och producera högkvalitativa prototyper och seriemässiga detaljer till olika projekt. Vidare är syftet att genom Etteplan tillgängliggöra SLS-utskrifter för Etteplans olika kunder.

”Våra projekt ställer inte sällan stora krav på kvalitet och flexibilitet. Med Gravity-skrivaren kommer vi att kunna tillgodose våra kunders behov i en allt större utsträckning givet användarvänligheten och flexibiliten med Wematters Gravity, säger Matts Eriksson, Business Unit Director, Engineering Solutions på Etteplan.

“Med vår tidigare SLS-maskin hade vi minst en månads utbildning för en ny operatör att köra maskinen på en grundläggande nivå. Med Gravity är en ny operatör igång på ca 60 minuter. Detta genom optimerade printparametrar som default vilket möjliggör en ökad flexibilitet. Pulverhanteringen är en annan stor fördel då vi kommer runt utmaningarna att hantera pulver in och ut ur maskinen. Installationskraven är ytterligare en stor fördel då maskinen drivs av 220V utan behov av tryckluft eller anslutning till ventilationssystem. Wematter har verkligen tänkt till på vilka funktioner som skapar kundvärden för utvecklingsorganisationer som oss”, tillägger Joachim Tollstoy, Regionchef Östergötland, Etteplan.

Genom samarbetet kommer även Etteplan bistå Wematter med utvecklingsuppdrag och expertis inom maskin- och mjukvaruutveckling.

För mer information, vänligen kontakta:
Matts Eriksson, Business Unit Director, Engineering Solutions, Etteplan Sverige, tfn. +46 70 310 33 90

Wematter i korthet
Wematter är en svensk tillverkare som gör avancerad SLS 3D-utskriftsteknik tillgänglig för företag för att producera på ett smartare sätt enligt visionen “We make things smarter globally”. Wematter utvecklar också sin egen mjukvarusvit med banbrytande 3D-utskriftsprogramvara som gör det lättare för designers, ingenjörer och tillverkare att använda SLS 3D-utskrifter för nästa generation av produkter.

Med Wematters DNA läggs fokus på användarupplevelse, enkelhet, hållbarhet och prestanda vilket gör att Wematter lockar toppkunder som SAAB, Volvo och Husqvarna. Företaget grundades av mekanikkonstruktörer som arbetat med SLS, SLA, FDM 3D-skrivare och även formsprutning och CNC-fräsning. Från grundandet 2014 har Wematter levererat 3D-skrivare och 3D-utskrifter tillbiltillverkare, sjukhus och flygfabriker. För mer information om Wematter, besök www.wematter.se

Etteplan i korthet
Etteplans tjänster omfattar lösningar inom maskin- och anläggningskonstruktionmjukvaror och inbyggda system samt teknisk dokumentation. Våra kunder är världsledande företag inom tillverkningsindustrin. Våra tjänster är inriktade på att förbättra konkurrenskraften för våra kunders produkter, tjänster och tekniska processer genom hela produktlivscykeln. Resultatet av Etteplans innovativa ingenjörskunnande syns i många industrilösningar och vardagsprodukter.

Etteplans omsättning uppgick till cirka 263 miljoner euro 2019. Bolaget har idag cirka 3 400 medarbetare i Finland, Sverige, Nederländerna, Tyskland, Polen och Kina. Etteplans aktie är noterad på Nasdaq Helsinki Oy under tickern ETTE. www.etteplan.com