Etteplan har produktutvecklat unik, miljöfrämjande avvattningspress

Entreprenören och uppfinnaren Stefan Sobota (Copolia AS) gav Etteplan uppdraget att konstruera och projektleda framtagandet av sin idé med en flispress. Pressen skapar stora besparingar för sågverksindustrin och miljön.

Flispressen väntas kunna skapa besparingar i torkkostnader för ett vanligt sågverk på ca 20-25 Mkr/år, och i svenska sågverk och biobränsleanläggningar kan den minska energiförbrukningen med motsvarande uppvärmningen av 25 000 villor. Konstruktionsprincipen för pressen är att likna med en mangel; trämaterialet mats fram på ett rullband och pressas ihop av valsar. Vattnet som pressas ut sugs kontinuerligt bort för att undvika återfuktning. Resultatet blir en produkt med lägre vikt som efter komprimering ger 40 % högre transporterat energivärde.

Etteplan har ansvarat för utvecklingen av produkten, från idé till färdig produkt. Bland annat har Etteplan ansvarat för konceptstudier, design & utveckling, tester, CE-märkning, patentsökningar och teknisk dokumentation av produkten. Säfflebaserade CS Produktion har varit partner i projektet, och har ansvarat för själva tillverkningen av maskinen.

-       Vi på Etteplan har stor erfarenhet av att driva utvecklingsprojekt med helhetsansvar och att från en entreprenörs idé kunna utveckla en färdig produkt. För oss har det här varit ett särskilt intressant uppdrag då det är en produkt som både kan skapa stora ekonomiska- och miljömässiga vinster, säger Pontus Nordström, regionchef på Etteplan.

17 december premiärvisades maskinen och nästa steg i processen är att kommersialisera produkten.

-       Samarbetet med Etteplan har överträffat alla förväntningar. Vi har arbetat i en miljö där vi har gjort stora framsteg vad gäller forskning och utveckling, och nått enastående resultat.” säger Stefan Sobota, Copolia AS

Etteplan in brief

Etteplan provides engineering services and technical product information solutions to the world’s leading companies in the manufacturing industry. Our services are geared to improve the competitiveness of our customers’ products and engineering processes throughout the product life cycle. The results of Etteplan’s innovative engineering can be seen in numerous industrial solutions and everyday products.

In 2013, Etteplan had turnover of EUR 128.6 million. The company currently has about 1,800 professionals in Finland, Sweden, the Netherlands and China. Etteplan's shares are listed on NASDAQ OMX Helsinki Ltd under the ETT1V ticker.

Citat

- Samarbetet med Etteplan har överträffat alla förväntningar. Vi har arbetat i en miljö där vi har gjort stora framsteg vad gäller forskning och utveckling, och nått enastående resultat
Stefan Sobota, Copolia AS