Bredbandsbolaget och eTV samarbetar om portalunderhållning

Bredbandsbolaget och eTV samarbetar om portalunderhållning Bredbandsbolaget och eTV Broadcasting AB har träffat ett samarbetsavtal om att sända den interaktiva musik- och upplevelsekanalen eTV via Bredbandsbolagets nät. Hushållen kommer via sin dator och tv kunna titta på kanalens underhållningsprogram och samtidigt använda eTV:s interaktiva tjänster för att beställa bland annat CD-skivor, filmer, spel och resor. eTV är den första helt interaktiva tv-kanalen i Norden och sändningar startade i februari 2000 i det svenska digitala marknätet. Kanalen sänder musikvideos och filmtrailers men även reportage om nöjesbranschen. Programmen har alltid en koppling till kanalens interaktiva butiker och tjänsterna som säljer CD-skivor, VHS- och DVD-filmer och resor. eTV kommer att ha premiär på Bredbandsbolagets testportal under oktober 2000 och inom en snar framtid kommer Bredbandsbolagets kunder att kunna välja att se kanalen via sin datorskärm eller tv-apparat. Utöver de interaktiva tjänster som eTV sänder i det digitala marknätet kommer Bredbandsbolagets hushåll även att kunna välja vilka musikvideos och filmtrailers som de vill se. - Samarbetet med Bredbandsbolaget är ett led i eTV:s strävan att finnas tillgänglig via alla distributionsformer, säger Bo Blåeldh, VD eTV Broadcasting. Vårt mål är att nå samtliga nordiska hushåll med interaktiv tv-handel. - Vi ser det här samarbetet som ytterligare en möjlighet att erbjuda bra bredbandsinnehåll med hög kvalitet till våra kunder. eTV:s blandning av upplevelse- och musikkanal med möjligheterna att handla direkt via kanalen lämpar sig utmärkt för Bredbandsbolagets portal, säger Gunnar Sjögren, portalchef på Bredbandsbolaget. För mer information kontakta: Per Leander, programchef eTV Broadcasting, 08-566 159 02, per.leander@etv.sh Ulrika Andersson, PR/Informationschef Bredbandsbolaget , 08-406 95 00, ulrika.andersson@bredband.com Om eTV Broadcasting AB eTV Broadcasting erbjuder interaktiva transaktionstjänster via egen tv- kanal och via andra plattformar till de nordiska TV-hushållen. eTV ingår i gruppen NewMedia Spark (fd. Cell Ventures). Läs mer på www.etv.sh Om Bredbandsbolaget Bredbandsbolaget är ett ledande bredbandsföretag som erbjuder fiberoptiska nät med 10 Mbps och tillhörande bredbandstjänster till primärt hushåll samt små- och medelstora företag. Bredbandsbolaget håller för närvarande på att utveckla ett omfattande ett fiberoptiskt nätverk som kopplar samman de viktigaste storstadsområdena i Sverige och Norge. Inom dessa områden håller Bredbandsbolaget på att bygga ut fiberoptiska nät till kundernas fastigheter, och switchade Ethernet-nät inom dessa fastigheter. Tillsammans med sina samarbetspartners, till exempel NTL, Framfab och Cisco, kommer Bredbandsbolaget att lansera tjänster som IP-television, IP- telefoni, video-on-demand, pay-as-you-use-tjänster (betala för det du använder) och fastighetsrelaterade tjänster. Dessa tjänster kommer att erbjudas via ett specialutformat interaktivt användargränssnitt, en så kallad bredbandsportal. Bredbandsbolaget är verksamma i Sverige och Norge och har för avsikt att utvidga sitt nätverk och sitt tjänsteutbud över hela Europa. Företaget grundades 1998 och sysselsätter för närvarande mer än 275 anställda och fanns den 31 augusti 2000 installerade i 26 800 hem. NTL är den största ägaren med 25 % del av bolaget. Andra ägare är Framfab, Intel, Investor och The Carlyle Group. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/03/02/20010302BIT00750/bit0002.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/03/02/20010302BIT00750/bit0002.pdf