eTV först med att sälja biljetter on-line via tv

eTV först med att sälja biljetter on-line via tv Den interaktiva tv-kanalen eTV börjar nu som första kanal i världen att sälja biljetter on-line via tv:n. eBILJETT heter tjänsten som säljer biljetter till alla typer av evenemang runt om i Sverige. Samarbetspartner är de stora arenorna och arrangörerna i Sverige och det nyligen sammanslagna BiljettDirekt och Ticnet. Globen, Cirkus, Göta Lejon, Ullevi, Scandinavium, Nordic Artist och EMA Telstar är exempel på arenor och arrangörer som nu säljer sina biljetter via tv:n. Med hjälp av fjärrkontrollen kan tv-tittaren med några knapptryckningar beställa allt från fotbolls- till operabiljetter. Omkring 1 000 evenemang är sökbara i bokningstjänsten eBILJETT. - "Vår ambition är att biljetter till Globen och våra övriga arenor ska kunna köpas på ett lättillgängligt sätt, säger Monika Larsson, marknadschef Stockholm Globe Arena. Med hjälp av eTV kan vi nyttja den senaste tekniken och på ytterligare ett sätt nå ut till våra biljettköpare. På sikt kommer också användandet av digital-TV öka dramatiskt och då finns vi redan där!" - Samtidigt som du ser ett smakprov från en föreställning i tv:n kan du beställa biljetter, säger eTV:s vd Bo Blåeldh. Tjänsten är enkel att använda, samtidigt som den tekniskt är den mest avancerade som har gjorts. Beställningarna görs on-line direkt mot Ticnets biljettdatabas som hanterar biljettförsäljning till alla typer av evenemang i Sverige. Tv- tittaren väljer typ av evenemang, stad, datum, priskategori och plats och får bekräftelse på bokningen direkt i tv-rutan. Om eTV Broadcasting AB eTV är Nordens första helt interaktiva tv-kanal som förutom att sända musikvideos, filmtrailers och nöjesreportage också är en handelsplats för CD-skivor, videofilmer, spel, resor och nu biljetter. Kanalen har sänts i det svenska digitala marknätet sedan februari 2000 och anslutna hushåll har utnyttjat interaktivitet via tv:n sedan dess. Från och med senvåren i år kommer kanalen att sändas till Canal Digitals satellithushåll i hela Norden. I och med det når kanalen drygt 1 miljon tittare. eTV ingår i gruppen NewMedia Spark som är noterad på Londonbörsen, AIM. Läs mer på www.etvbroadcasting.tv Om Ticnet och BiljettDirekt Ticnet/BiljettDirekt levererar ett komplett system för bokning, försäljning och distribution av evenemangs- och resebiljetter. Ticnet och BiljettDirekt gick samman i början av 2001 och det nya bolaget förväntas omsätta 90 miljoner kronor i år samt förmedla biljetter till ett värde av 1 miljard kronor. Fortsatt expansion väntas, främst i Norden och på Internet. För mer information, vänligen kontakta: Bo Blåeldh, vd eTV Broadcasting Rolf Andersson, Ticnet Tel: 08-566 159 00 Tel: 031-778 61 00 E-post: E-post: rolf@ticnet.se bo.blaeldh@etvbroadcasting.tv Kajsa Thunholm, eTV Broadcasting Bård Ljöstad, BiljettDirekt Tel: 08-566 159 66 Tel: 08-629 69 78 E-post: E-post: kajsa.thunholm@etvbroadcasting.tv bard.ljostad@biljett.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/03/07/20010307BIT00780/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/03/07/20010307BIT00780/bit0001.pdf