eTV och TDC Kabel TV i samarbete

eTV och TDC Kabel TV i samarbete Danmarks största kabel-tv operatör, TDC Kabel TV (fd Tele Danmark), kommer att sända den interaktiva shoppingkanalen eTV. Företagen har skrivit ett avtal i dag som innebär att TDC Kabels TV:s hushåll kommer att kunna handla och utnyttja interaktiva tjänster direkt via eTV med hjälp av fjärrkontrollen. TDC Kabel TV ligger långt fram vad gäller digitalisering och interaktivitet via tv:n. De danska tv-tittarna har sedan länge bland annat kunnat skicka e-mail och handlat varor med hjälp av fjärrkontrollen. eTV kommer via sin interaktiva tv-kanal att erbjuda tv- tittarna ett stort utbud av cd-skivor, vhs- och dvd-filmer och spel. - TDC Kabel TV är precis den typ av samarbetspartners vi vill ha. De har redan en fungerande och beprövad interaktiv lösning, och vi delar samma visioner om hur stort interaktiv tv kommer att bli inom kort, säger Bo Blåeldh, vd eTV Broadcasting. - eTV passar in i vårt utbud. Vi kompletterar våra rent interaktiva tjänster med den här typen av helt ny tv-kanal där programinnehållet kombineras med möjligheter att handla produkter, säger Ulla Visfeldt, sektionschef på TDC Kabel TV eTV är den första helt interaktiva tv-kanalen i Norden. Sedan i början av förra året har man sänt i det svenska digitala marknätet, och kanalen kommer att distribueras via både kabel och satellit i Norden under detta år. De interaktiva tjänsterna i eTV kombineras med ett programinnehåll som bland annat består av nöjesreportage, musikvideos och filmtrailers. Kanalen sänder 24 timmar om dygnet och erbjuder tv-tittaren att enkelt handla varor som till exempel skivor, filmer och spel med hjälp av fjärrkontrollen. TDC Kabel TV TDC Kabel TV A/S (fd Tele Danmark A/S) är en del av TDC gruppen, Danmarks största telekommunikations företag. TDC Kabel TV A/S har drygt 800 000 abonnenter, dvs vart tredje danskt hushåll. TDC Kabel TV är ett av de största och mest avancerade kabelnätverken i Europa. TDC Kabel TV erbjuder för närvarande mer än 120 digitala TV-kanaler, interaktiva tjänster och internetuppkoppling. Om eTV Broadcasting AB eTV är Nordens första helt interaktiva tv-kanal som förutom att sända musikvideos, filmtrailers och nöjesreportage också är en handelsplats för CD-skivor, videofilmer, spel, resor och biljetter. Kanalen har sänts i det svenska digitala marknätet sedan februari 2000 och anslutna hushåll har utnyttjat interaktivitet via tv:n sedan dess. Från och med senvåren i år kommer kanalen att sändas till Canal Digitals satellithushåll i hela Norden och under året även till TDC Kabel TV:s hushåll. I och med det når kanalen drygt en till en och en halv miljon tittare i Norden. eTV ingår i gruppen NewMedia Spark som är noterad på Londonbörsen, AIM. Läs mer på www.etvbroadcasting.tv För mer information, vänligen kontakta: Bo Blåeldh, vd, eTV Broadcasting AB. Tel. 08-566 159 05 Kajsa Thunholm, pr/information, eTV Broadcasting AB. Tel 08-566 159 66. Mobil 070-226 63 53 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/04/25/20010425BIT00920/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/04/25/20010425BIT00920/bit0001.pdf