eTV rekryterar nyckelperson inom interaktiv digital-tv

Report this content

eTV rekryterar nyckelperson inom interaktiv digital-tv Magnus Granqvist lämnar sin post som vd för Cell Interactive TV och går till eTV Broadcasting. Rekryteringen är ett led i eTV:s satsning på nya affärer inom interaktiv tv. Magnus går in som partner i eTV och kommer att arbeta som försäljningschef. - Jag ser fram emot att jobba med hela kedjan inom interaktiv tv, säger Magnus Granqvist. Eftersom eTV har tillgång till egen tv-kanal och bandbredd på flera tv-plattformar kan vi garantera företag plats i tv- rutan. Magnus Granqvist har som grundare av, och vd för, Cell ITV varit ansvarig för de flesta interaktiva digital-tv projekt i Sverige. Bland annat har han och Cell ITV stått för interaktiviteten i de två senaste årens Melodifestivaler och för den interaktiva digital-tv satsningen som SVT gjorde i samband med sommar-OS. - Skillnaden nu är att jag kan erbjuda en helhetslösning, allt från strategisk rådgivning till företag som vill utnyttja det nya tv-mediet, till utveckling av applikationer och broadcasting. Grunden till eTV Broadcasting las redan 1998 när man fick en av de åtta koncessionerna för digital-tv i det svenska marknätet. När tv-kanalen eTV började sända i februari 2000 var det första gången i världen som interaktiv tv visades i ett markbundet nät. Under året kommer eTV att nå ca 1 miljon tittare i Norden, bland annat via satellit distributören Canal Digital. - Magnus är en viktig pusselbit i byggandet av företaget, säger Bo Blåeldh vd eTV Broadcasting. Sedan tidigare har vi vår egen utvecklingsavdelning och kanalen förstärks nu med en resurs som innebär att vi kan starta helt nya tv-kanaler och koncept inom interaktiv tv. Om eTV Broadcasting AB eTV är Nordens första helt interaktiva tv-kanal som förutom att sända musikvideos, filmtrailers, rese- och nöjesreportage också är en handelsplats för CD-skivor, videofilmer, spel, evenemangsbiljetter och resor. Kanalen har sänts i det svenska digitala marknätet sedan februari 2000 och anslutna hushåll har utnyttjat interaktivitet via tv:n sedan dess. Från och med senvåren i år kommer kanalen att sändas till Canal Digitals satellithushåll i hela Norden. I och med det når kanalen drygt 1 miljon tittare. eTV ingår i gruppen NewMedia Spark som är noterad på Londonbörsen, AIM. Läs mer på www.etvbroadcasting.tv För mer information, vänligen kontakta: Magnus Granqvist Mobil: 0709-565242 Bo Blåeldh, vd eTV Broadcasting AB Tel: 08-566 159 E-mail: bo.blaeldh@etvbroadcasting.tv ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/03/01/20010301BIT00940/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/03/01/20010301BIT00940/bit0001.pdf