SAS först i världen med att sälja resor via interaktiv TV

eTV låter tittaren köpa resan med fjärrkontrollen SAS först i världen med att sälja resor via interaktiv TV Nu kan du med hjälp av fjärrkontrollen ta steget direkt ur TV-soffan ut i världen. SAS och eTV, Sveriges första interaktiva TV-kanal, lanserar på onsdagen den nya tjänsten eRESOR som gör det möjligt att beställa resor via TV:n. - Tillsammans är vi först i världen med att låta kunderna beställa resor genom digital-TV. TV:n som hittills enbart fungerat som ett upplevelsemedia blir nu ett funktionellt verktyg. Interaktiviteten erbjuder en rad nya och spännande möjligheter för TV-tittaren, säger Bo Blåeldh, VD på eTV. Tjänsten eRESOR gör att du som tittare direkt kan boka din SAS-resa via TV:n. Med hjälp av fjärrkontrollen beställs flyg och hotell och biljetterna skickas därefter hem i din brevlåda. I första skedet erbjuds weekendresor till de tre europeiska huvudstäderna London, Bryssel och Köpenhamn. - Det här är ett nytt och spännande sätt att marknadsföra resor, säger Ola Stangeways, projektledare för SAS digital TV projekt. Nästa steg blir att utöka reseutbudet och ge kunderna möjlighet att boka ett komplett evenemangspaket för resemålet, som till exempel musikaler och andra evenemang. SAS är i och med satsningen det första flygbolaget i världen som utnyttjar interaktiv TV för försäljning av resor. - Samarbetet med SAS stärker Sveriges position som tekniskt ledande på TV- området, säger Bo Blåeldh. Nu är det vår uppgift att få människor att hitta kanalen och sakta vänja dem vid de nya möjligheter som fjärrkanalen ger tittarna. De kan ta lite tid för människor att inse att man kan handla med TV:ns fjärrkontroll på ett sätt som faktiskt är enklare och säkrare än att shoppa via Internet. För att kunna beställa resor från TV-soffan behövs en digital-TV-box. Tittarna använder fjärrkontrollen för att klicka in sig på SAS resetjänst som dygnet runt finns tillgänglig på eTV:s plattform i det marksända digital-TV-nätet. ETV återfinns på kanalplats 7 i det digitala marknätet. Inom en snar framtid lanserar eTV ett antal nya tjänster; eFILM med försäljning av VHS/DVD filmer. eSPEL med försäljning av TV-spel, eAUKTION interaktiv auktion direkt på digital-TVn och eBILJETT där biljetter till evenemang av olika slag säljs. eTV startade sina sändningar i februari i år. Kanalen är interaktiv och kommer att finnas på de flesta digitala TV-plattformar. eTV ingår i Cell Ventures gruppen med NewMedia Spark som huvudägare. För ytterligare information, vänligen kontakta: Bo Blåeldh, VD eTV, 08-566 159 05, 070-552 09 19 Ola Strangeways, SAS, 08-797 42 88, 0709-97 42 88 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/03/02/20010302BIT00690/bit0002.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/03/02/20010302BIT00690/bit0002.pdf