EU:s innovationsråd ger två Skåneföretag sammanlagt 3,8 miljoner euro

Två innovativa idéer från Skåne föreslås få miljonfinansiering genom Europeiska innovationsrådet (EIC). Resesajten Handiscover i Båstad erbjuder bokning och resetips för människor med funktionsnedsättningar. Enligt ett preliminärt besked får Handiscover finansiering värd 1,6 miljoner euro. Lundabaserade HAMLET Pharma som utvecklar behandlingsmetoder för cancer föreslås få 2,2 miljoner euro.

EU-kommissionen meddelade den 12 mars att 107 nytänkande projekt har valts ut för att få en total finansiering på 344 miljoner euro inom EIC-pilotprojektet. Fyra svenska projekt ingår och av dessa finns två i Skåne. De får finansiering för att ta innovationerna till en nivå där de kan dra till sig privata investeringar. Företagen erbjuds utöver finansiellt stöd även mentorskap och företagsrådgivning.

EIC inleddes 2017 och stödjer europeiska vetenskapliga upptäckter som kan omvandlas till företag som i sin tur kan expandera snabbare. Europeiska innovationsrådet är än så länge i pilotstadiet och förväntas vara fullt genomfört 2021, under EU:s nästa forsknings- och innovationsprogram Horisont Europa.

EU:s pilotprojekt EIC stöder förstklassiga innovatörer, entreprenörer, småföretag och forskare med ambitionen att expandera internationellt.

Finansieringsbeskedet är preliminärt och ett slutligt beslut fattas längre fram.

Mer information:

Pressmeddelande

Länkar till projektförteckningar

Utvalda för EIC Accelerator-finansiering (Handiscover och HAMLET Pharma)

Projekt utvalda inom Pathfinder: Pathfinder Open och Innovation Launchpad

Webbplatsen för EIC-pilotprojektet