Gotländska Lilla Bjers vinnare av EU:s pris till bästa ekorestaurang

I dag presenterar kommissionen åtta vinnare av EU:s första ekopris, från jordbrukare till restaurang. Bästa ekorestaurang går till Lilla Bjers på Gotland.

Vinnarna kommer från Belgien, Frankrike, Italien, Kroatien, Spanien, Sverige, Tyskland och Österrike och representerar tillväxt och innovation i EU:s ekologiska sektor och värdekedja. Deras insatser har bidragit till att minska jordbrukets inverkan på klimatet och miljön. Premiären för EU:s ekopris är den andra delen i firandet av Europeiska ekodagen som Europaparlamentet, rådet och EU-kommissionen lanserade förra året.

– Jag är imponerad av historierna bakom vinnarna. Det handlar om otroligt engagerade människor, organisationer och institutioner som har främjat ekologisk produktion långt innan trenden satte in och ofta under mycket svåra förhållanden. De kommer från vitt skilda platser i EU, vilket visar att ekologiskt jordbruk bedrivs med god spridning och hög kvalitet. Det ger mig hopp om vidareutvecklingen av den ekologiska produktionen och de fördelar den kan medföra för våra jordbrukare, landsbygder och samhället i stort, säger jordbrukskommissionär Janusz Wojciechowski vid prisutdelningen.

För att stimulera ekologisk produktion krävs en ökad efterfrågan på ekologiska produkter, och därför arbetar kommissionen med att lyfta fram fördelarna med ekologisk produktion. EU:s ekopris belönar olika aktörer längs den ekologiska värdekedjan som har utvecklat ett innovativt, hållbart och inspirerande projekt med ett verkligt mervärde för ekologisk produktion och konsumtion. Priset anordnas gemensamt av EU-kommissionen, Europeiska ekonomiska och sociala kommitténEuropeiska regionkommitténCopa-Cogeca och IFOAM Organics Europe, medan Europaparlamentet och rådet sitter i juryn för utmärkelserna.

Åtta priser delades ut:

• Bästa kvinnliga jordbrukare till Nazaret Mateos Álvarez i Spanien. Nazaret Mateos Álvarez driver en anläggning för produktion av ekologisk svamp i norra Spanien. Hon har utvecklat en unik odlingsmetod som maximerar produktkvaliteten, minimerar råvaruanvändningen och drastiskt minskar vattenförbrukningen.
  • Bästa manliga ekojordbrukare till David Pejić i Kroatien. David Pejić driver den äldsta ekologiska gården nära Zagreb i Kroatien och odlar över 60 olika grödor. Gården är också tillägnad utbildning, fortbildning och rådgivning och innefattar även ett bageri och en restaurang.
  • Bästa ekoregion till Occitanie i Frankrike. Ekologisk produktion prioriteras vid utvecklingen av regionen Occitanie i södra Frankrike. För tillfället används 19 % av regionens jordbruksmark för ekologiskt jordbruk, med 13 265 jordbruksföretag på 608 285 hektar. Målet är att 30 % av all jordbruksmark ska brukas ekologiskt senast 2030. Regionen har en övergripande strategi som omfattar en inkluderande regional styrning och hela värdekedjan från produktion till konsumtion.
  • Bästa ekostad till Seeham i Österrike. Staden ligger i nordvästra Österrike och är medlem i Organic Cities Network Europe. Stadens offentliga matsalar, förskolor och skolor lagar och serverar enbart ekologisk mat. De har också ett nära samarbete med turistnäringen, vilket gör att de ekologiska produkterna når restauranger och hotell.
  • Bästa ekodistrikt till Associazione Bio-Distretto Cilento i Italien. Ekodistriktet Cilento investerar i hållbar och lokal livsmedelsproduktion och främjar dessutom turisminitiativ som ekostränder och ekovandringsleder. Detta leder till nya arbetstillfällen, ger bättre social sammanhållning och väcker nytt liv i området.
  • Bästa ekologiska SMF-företag till Goodvenience.bio i Tyskland. Det här företaget har tio anställda och producerar egentillverkade och ekologiska buljonger, soppor, såser, kryddor och oljor. De lägger stor vikt vid hållbar, cirkulär och innovativ produktion och främjar hälsosamma kostvanor via en receptblogg och matlagningsvideor.
  • Bästa ekohandlare till La ferme à l'arbre de Liège i Belgien. Denna småskaliga stormarknad håller hus på en gård och har sålt ekologiska produkter som kött och mjöl från hela regionen sedan 1978. Företaget har ett starkt fokus på hållbar och cirkulär produktion, använder grön energi, undviker förpackningar och begränsar utsläppen från transporter genom att fokusera på lokal upphandling.
  • Bästa ekorestaurang till Lilla Bjers i Sverige. Lilla Bjers ligger på Gotland och är en ekologisk gård och restaurang som drivs med ett ekologiskt helhetsgrepp. Gården producerar 300 olika grödor med rik biologisk mångfald och drivs med fossilfria bränslen. Restaurangen har även blivit ett nav för utbildning av unga ekologiska jordbrukare och kockar.

Ansökan till EU:s första ekopris skedde mellan den 25 mars och den 8 juni 2022 och de 24 finalisterna tillkännagavs i juli 2022. De valdes ut från ett urval av över 200 bidrag från 26 medlemsländer. Juryn för utmärkelserna bestod av företrädare för kommissionen, Europeiska ekonomiska och sociala kommittén, Europeiska regionkommittén, Copa-Cogeca och IFOAM Organics Europe samt företrädare för Europaparlamentet och Europeiska unionens råd. Alla aktörer eller institutioner längs den ekologiska värdekedjan välkomnades att delta och granskades mot kriterierna spetskompetens, innovation, hållbarhet och möjligheten att reproducera projektet på andra håll i EU, med tanken att bidra till ökad tillgänglighet av ekologiska produkter till överkomliga priser.

handlingsplanen för ekologisk produktion i EU beskrivs hur man ska uppnå målet att 25 % av EU:s jordbruksmark ska brukas ekologiskt senast 2030 och få till en betydande ökning av det ekologiska vattenbruket. Mer ekologisk produktion innebär mindre användning av konstgödsel, bekämpningsmedel och antimikrobiella medel och har positiva effekter på klimatet, miljön, marken, vattnet, den biologiska mångfalden och djurs välbefinnande – centrala mål i den europeiska gröna givenfrån jord till bord-strategin och strategin för biologisk mångfald.

EU:s ekopris

Ekologiskt jordbruk – översikt

Anna REZETTE

Chef för avdelningen för press, media och informationsnätverk vid EU-kommissionen i Sverige