Kommissionen antar sitt arbetsprogram för 2023 – de mest akuta utmaningarna och långsiktigt arbete

EU-kommissionen antar i dag sitt arbetsprogram för 2023. I programmet fastställs en kraftfull strategi för att svara på de rådande kriser som påverkar EU-invånarnas vardag. Samtidigt innehåller det viktiga åtgärder för den gröna och den digitala omställningen – allt för att göra Europeiska unionen mer motståndskraftig.

I denna anda har kommissionen som mål att stödja människor och företag. Det kan handla om att sänka energipriserna, säkra kritiska varor för vår industriella konkurrenskraft och livsmedelsförsörjning, och genom att stärka vår sociala marknadsekonomi.

Kommissionens arbetsprogram innehåller 43 nya politiska initiativ inom alla de sex övergripande ambitionerna i ordförande Ursula von der Leyens politiska riktlinjer och bygger på hennes tal om tillståndet i unionen 2022 och avsiktsförklaring.

Många av de viktigaste initiativen i arbetsprogrammet är en uppföljning av resultaten från konferensen om Europas framtid. Dessutom kommer en ny generation medborgarpaneler att bli en del av kommissionens beslutsfattande på vissa viktiga områden. De första panelerna kommer att handla om matsvinn, rörlighet i utbildningssyfte och virtuella världar.

– Det senaste året har vi drabbats av kriser som orsakats av Rysslands barbariska invasion av Ukraina, säger kommissionens ordförande Ursula von der Leyen. Under 2023 kommer vi att arbeta för en ambitiös agenda för invånarna genom att åtgärda de höga energipriserna för att minska bördan för familjer och företag runt om i Europa, samtidigt som vi påskyndar den gröna omställningen. Vi kommer att försvara demokratin och rättsstatsprincipen både i och utanför EU.

– Kommissionens kommande arbetsprogram utgår från våra ansträngningar för att hantera de mest akuta utmaningarna, som energikrisen, samtidigt som vi gör viktiga insatser för de mer långsiktiga utmaningarna, säger Maroš Šefčovič, vice ordförande med ansvar för kontakter mellan institutionerna och framtidsfrågor. Detta återspeglas tydligt i vårt åtagande att föreslå EU-åtgärder och främja Europas strategiska oberoende av kritiska råvaror, vilket krävs för den gröna och den digitala omställningen. Som ordförande för gruppen för hälsa gör det mig stolt att slutsatserna från konferensen om Europas framtid kommer att införlivas i många av våra initiativ, och att invånarnas engagemang förblir en del av beslutsfattandet. Jag uppmanar nu Europaparlamentet och rådet att snabbt enas om viktiga lagförslag så att vi kan uppnå resultat för invånarna och näringslivet i dessa svåra tider.

De sex övergripande ambitionerna

1. Den europeiska gröna given

Mot bakgrund av Rysslands krig mot Ukraina kommer kommissionen i början av 2023 bland annat att föreslå en omfattande reform av EU:s elmarknad, t.ex. genom att frikoppla elpriset från gaspriset. För att bidra till en snabbare utbyggnad av den gröna vätgasekonomin kommer kommissionen att föreslå inrättandet av en ny europeisk bank för vätgas. Den ska investera 3 miljarder euro för att få i gång en vätgasmarknad i EU.

Under 2023 kommer kommissionen även att vidta åtgärder för att minska avfallet och avfallets miljöpåverkan. Fokus kommer att ligga på livsmedel och textilier, vilket fastställdes under konferensen om Europas framtid. Som ett svar på invånarnas oro kommer kommissionen också att föreslå en översyn av EU:s djurskyddslagstiftning.

1. Ett Europa rustat för den digitala tidsåldern

För att hantera rådande och framtida risker för strategiska beroenden kommer kommissionen att föreslå EU-åtgärder för att säkra tillräcklig och diversifierad tillgång till kritiska råvaror som behövs för Europas digitala och ekonomiska motståndskraft.

I samband med trettioårsjubileet av den inre marknaden kommer vi att visa de betydande fördelarna med den inre marknaden samtidigt som vi identifierar och hanterar genomförandebristerÖversynen av reglerna för betalningsförseningar kommer att bidra till att minska bördan för små och medelstora företag när det råder ekonomisk osäkerhet. Vårt initiativ för att ytterligare utvidga och uppgradera användningen av digitala verktyg och processer inom bolagsrätt kommer att hjälpa företagen på den inre marknaden tack vare förenklade administrativa och rättsliga förfaranden.

Kommissionen kommer också att föreslå ett gemensamt europeiskt dataområde för rörlighet för att främja digitaliseringen av mobilitetssektorn. Samtidigt kommer EU-reglerna om hyperloop hjälpa oss att förbereda oss inför framväxande mobilitetslösningar.

1. En ekonomi för människor

Med beaktande av synpunkter från konferensen om Europas framtid kommer kommissionen att genomföra en översyn av den ekonomiska styrningen för att säkerställa att den fortfarande är ändamålsenlig. För att ytterligare stärka unionsbudgeten trots de rådande akuta utmaningarna kommer kommissionen även att genomföra en halvtidsöversyn av EU-budgeten för 2021–2027. Kommissionen kommer också att lägga fram en andra omgång av nya egna medel, som kommer att bygga på förslaget om gemensamma skatteregler för affärsverksamhet i EU.

För att säkerställa att EU:s gemensamma valuta är rustad för den digitala åldern kommer kommissionen att lägga fram ett förslag om att fastställa principerna för en digital euro innan en möjlig utgivning av Europeiska centralbanken.

Med tanke på de sociala utmaningar som uppstått på grund av covid-19-pandemin och Rysslands krig mot Ukraina kommer kommissionen att uppdatera kvalitetsramen för praktikprogram. Syftet är att hantera frågor som t.ex. skälig ersättning och tillgång till socialt skydd för att främja Europas sociala motståndskraft.

Besluten kring arbetsprogrammet har fattats i en tid med hög ekonomisk osäkerhet. Vi är därför beredda att ompröva dem efter vintern, särskilt vad gäller de åtgärder som kan påverkan konkurrenskraften.

1. Ett starkare Europa i världen

Krigets fasansfulla realiteter bekräftar behovet av att utöka EU:s insatser på området säkerhet och försvar. För att försvara våra intressen, våra demokratiska principer och fred och stabilitet kommer kommissionen att lägga fram EU:s rymdstrategi för säkerhet och försvar samt EU:s nya strategi för sjöfartsskydd. Kommissionen kommer att uppdatera verktygslådan med sanktioner till att inkludera även korruption.

Kommissionen kommer att föreslå en ny agenda för att blåsa nytt liv i förbindelserna med Latinamerika och Karibien. Samtidigt kommer kommissionen att fortsätta samarbetet med kandidatländerna på västra Balkan, och med Ukraina, Moldavien och Georgien, avseende deras framtida anslutning till EU.

1. Främjande av vår europeiska livsstil

Endast 15 % av alla unga har studerat, utbildat sig eller praktiserat i ett annat EU-land, så kommissionen kommer därför att föreslå en uppdatering av den nuvarande ramen för rörlighet i utbildningssyfte. Syftet är att göra det lättare för studerande att röra sig mellan olika utbildningssystem. Eftersom 2023 kommer att vara Europaåret för kompetens vill kommissionen locka högkvalificerade yrkeskunniga till sektorer där Europa har arbetskraftsbrist. Det ska göras med olika förslag om erkännande av kvalifikationer för tredjelandsmedborgare. Ett riktat initiativ kommer att främja en av de strategiskt viktigaste kompetenserna genom cybersäkerhetsakademin.

För ett motståndskraftigt och säkert Schengenområde med resande utan gränser kommer kommissionen att föreslå lagar om digitalisering av EU-resehandlingar och underlättande av resor.

För att ytterligare bygga upp den europeiska hälsounionen kommer kommissionen att föreslå en övergripande strategi för psykisk hälsa – ett av de viktigaste initiativen från konferensen om Europas framtid. Kommissionen kommer också att föreslå en reviderad rekommendation om rökfria miljöer och en ny rekommendation om cancerformer som kan förebyggas med vaccin.

1. En ny satsning på demokrati i Europa

Demokrati är själva grunden för EU. Under 2023 kommer kommissionen att lägga fram ett paket om demokratiförsvar, däribland ett initiativ om skydd av EU:s demokrati mot utländska intressen.

Kommissionen kommer att fortsätta bygga en jämlikhetsunion genom att föreslå ett EU-intyg om funktionsnedsättning, som säkerställer ömsesidigt erkännande av funktionsnedsättningar i alla EU-länder. Kommissionen kommer även att fortsätta arbetet med att hantera bristerna i det rättsliga skyddet mot diskriminering på grund av etniskt ursprung.

I linje med kommissionens principer om bättre lagstiftning kommer den att fortsätta att identifiera potentialen till förenkling och minskning av bördan, och att stödja hållbarhet. För att komplettera de systematiska insatserna för att identifiera och avlägsna onödig byråkrati kommer en högnivågrupp av berörda parter att ytterligare bidra till riktad effektivisering av den lagstiftning som påverkar invånarna och företag.

Vad händer nu?

Kommissionen kommer att inleda samtal med parlamentet och rådet för att upprätta en förteckning över gemensamma lagstiftningsprioriteringar som parlamentet och rådet är eniga om att vidta snabba åtgärder för. Kommissionen kommer att fortsätta att stödja och arbeta tillsammans med medlemsländerna för att se till att ny och befintlig EU-politik och EU-lagstiftning genomförs, och kommer inte att tveka att upprätthålla EU-rätten genom överträdelseförfaranden när det behövs.

Varje år antar kommissionen ett arbetsprogram som innehåller planerade åtgärder inför det kommande året. Arbetsprogrammet ger allmänheten, Europaparlamentet och rådet information om kommissionens planer på nya initiativ, på att dra tillbaka förslag och på att se över befintliga EU-lagar. Det omfattar inte kommissionens löpande arbete som fördragens väktare och övervakare av att den gällande lagstiftningen följs eller de regelbundet återkommande initiativ som kommissionen antar varje år. Kommissionens arbetsprogram för 2023 är resultatet av ett nära samarbete med Europaparlamentet, medlemsländerna och EU:s rådgivande organ.

Webbplats för kommissionens arbetsprogram för 2023

Faktablad om kommissionens arbetsprogram för 2023 – förklaring av kommissionens arbetsprogram

Faktablad om kommissionens arbetsprogram för 2023 – bilaga I: nya politiska mål

Kommissionens arbetsprogram för 2023: En beslutsam och enad union