• EU-kommissionen/

NextGenerationEU: Kommissionen gör sig redo att mobilisera upp till 800 miljarder euro för att finansiera återhämtningen

Igår vidtog Kommissionen åtgärder för att se till att upplåningen under det tillfälliga återhämtningsinstrumentet NextGenerationEU kommer att finansieras på de förmånligaste villkoren för EU-länderna och deras invånare. Kommissionen kommer att använda en diversifierad finansieringsstrategi för att mobilisera upp till cirka 800 miljarder euro i löpande priser fram till slutet av 2026. Denna metod, som är i linje med bästa praxis hos statliga emittenter, kommer att göra att kommissionen kan mobilisera de behövda volymerna på ett smidigt och effektivt sätt. Detta kommer också att dra investerare till Europa och stärka eurons internationella roll.

- NextGenerationEU ändrar spelplanen för de europeiska kapitalmarknaderna, säger Johannes Hahn, kommissionsledamot med ansvar för budget och administration. I dag startar vi processen för att få i gång NextGenerationEU. Finansieringsstrategin kommer att omsätta upplåningen inom ramen för NextGenerationEU i praktiken, så vi kommer att ha alla nödvändiga verktyg på plats för att sätta fart på den sociala och ekonomiska återhämtningen och främja en grön, digital och motståndskraftig tillväxt. Budskapet är tydligt: så snart som kommissionen fått rättsliga möjligheter till upplåning kan vi sätta i gång.

Upplåning för att finansiera återhämtningen

NextGenerationEU – i centrum för EU:s svar på coronapandemin – kommer att finansieras genom upplåning på kapitalmarknaderna. Vi kommer att mobilisera upp till cirka 800 miljarder euro fram till slutet av 2026.

Detta innebär upplåningsvolymer på i genomsnitt cirka 150 miljarder euro per år, vilket kommer att göra EU till en av de största emittenterna i euro. Alla lån ska återbetalas senast 2058.

Även om det inte är första gången som kommissionen lånar medel – för att stödja EU-medlemsstater och tredjeländer – förutsätter volymen av, frekvensen för och komplexiteten hos NextGenerationEU:s upplåning en grundläggande förändring av strategin för kapitalmarknaderna.

En diversifierad finansieringsstrategi kommer att tillgodose dessa nya finansieringsbehov. Den gör det möjligt för kommissionen att mobilisera alla medel när de behövs och på de mest förmånliga villkoren för EU-medlemsstaterna och deras invånare.

En diversifierad finansieringsstrategi: en ögonblicksbild

En diversifierad finansieringsstrategi kombinerar användningen av olika finansieringsinstrument och finansieringstekniker med en öppen och transparent kommunikation med marknadsaktörerna.

Kommissionens diversifierade finansieringsstrategi innehåller följande:

• Årliga beslut om upplåningsvolymer och halvårsvis information om finansieringsplanens huvudparametrar, för att ge investerare och andra intressenter insyn och förutsägbarhet.
  • Strukturerade och transparenta förbindelser med banker som stöder emissionsprogrammet (via ett nätverk av primary dealers).
  • Flera olika finansieringsinstrument (medel- och långfristiga obligationer, varav några kommer att emitteras som gröna obligationer inom ramen för NextGenerationEU och EU-Bills) för att upprätthålla flexibiliteten när det gäller marknadstillträde och hantera likviditetsbehov och löptidsprofiler.
  • En kombination av auktioner och finanskonsortier för att säkerställa kostnadseffektiv tillgång till nödvändig finansiering på förmånliga villkor.

Upplåningstransaktionerna kommer att regleras genom en stabil styrningsram som säkerställer ett enhetligt och konsekvent utförande.

Kommissionen kommer fortlöpande att samordna sitt arbete med andra emittenter, däribland EU-medlemsstater och överstatliga emittenter.

Mervärdet av en diversifierad finansieringsstrategi

En diversifierad finansieringsstrategi hjälper kommissionen att uppnå två huvudmål: att hantera NextGenerationEU:s stora finansieringsbehov och uppnå den önskade låga kostnaden och låga genomföranderisken, i alla medlemsstaters och deras invånares intresse:

• Genom att använda ett brett spektrum av löptider och instrument och genom att göra finansieringstransaktionerna mer förutsägbara kommer kommissionen att uppnå en större absorptionsförmåga på marknaden. Möjligheten att auktionera ut upplåning kommer att göra finansieringstransaktionerna ännu effektivare. Detta bidrar till att tillgodose de stora finansieringsbehoven.
  • Genom att tillåta flexibilitet vid beslut om när finansieringstransaktioner ska utföras och vilka finansieringstekniker eller finansieringsinstrument som ska användas, kommer kommissionen att i alla medlemsstaters intresse uppnå den önskade låga kostnaden och låga genomföranderisken.

Nästa steg

Efter gårdagens paket kommer kommissionen att gå vidare med en rad åtgärder för att omsätta den diversifierade finansieringsstrategin i praktiken. Dessa innefattar följande:

• Inrättande av ett nätverk av primary dealers. I linje med praxis hos jämförbara emittenter kommer kommissionen att inrätta ett nätverk av primary dealers för att underlätta ett effektivt genomförande av auktioner och syndikerade transaktioner, stödja likviditeten på andrahandsmarknaderna och säkerställa att upplåningen placeras på bredast möjliga investerarbas. Ansökningsblanketten och de allmänna villkoren för deltagande kommer att offentliggöras inom kort.
  • Offentliggörande av det första årliga upplåningsbeslutet (och åtföljande finansieringsbeslut) och den första finansieringsplanen för NextGenerationEU. För att säkerställa en öppen kommunikation med marknaderna kommer kommissionen att anta sitt första årliga beslut om upplåning och lämna information om sin första finansieringsplan innan upplåningen inom ramen för NextGenerationEU inleds, vilket förväntas ske i sommar (tidpunkten beror på när samtliga medlemsstater har godkänt beslutet om egna medel, vilket ger kommissionen befogenhet till upplåning inom ramen för NextGenerationEU). Upplåningen kan då inledas så snart beslutet om egna medel träder i kraft. Finansieringsplanerna kommer sedan att uppdateras halvårsvis.

NextGenerationEU

NextGenerationEU står i centrum för EU:s svar på coronakrisen och har som mål att stödja ekonomisk återhämtning och bygga en grönare, mer digital och mer motståndskraftig framtid. EU enades om detta instrument som en del av stimulanspaketet på över 2 biljoner euro (i löpande priser) eller 1,8 biljoner euro (i 2018 års priser), vilket också äventyrar den långsiktiga budgeten för 2021–2027.

Kärnan i NextGenerationEU är faciliteten för återhämtning och resiliens – ett instrument för att erbjuda bidrag och lån för att stödja reformer och investeringar i EU:s medlemsstater till ett sammanlagt värde av 723,8 miljarder euro i löpande priser.

Dessutom kommer NextGenerationEU att förstärka flera EU-program. För att finansiera NextGenerationEU kommer EU att låna upp medel på kapitalmarknaderna. Återbetalningen kommer att ske över en lång tidsperiod fram till 2058. På så sätt undviker man omedelbara påfrestningar på EU-medlemsstaternas nationella finanser och gör det möjligt för dem att inrikta sina insatser på återhämtningen.

För att bidra till återbetalningen av lånen kommer EU att undersöka möjligheten att införa nya egna medel (eller inkomstkällor) i EU:s budget, utöver de redan befintliga.

EU som låntagare

Europeiska kommissionen är på EU:s vägnar en väletablerad aktör på kapitalmarknaderna. Under en period på 40 år har kommissionen skött flera utlåningsprogram för att stödja EU-medlemsstater och tredjeländer.

Förra året inledde kommissionen också upplåning till Sure – ett instrument på upp till 100 miljarder euro – för att bidra till att skydda arbetstillfällen och hålla människor i arbete. Hittills har tre fjärdedelar av EU:s Sure-medel anskaffats i sex mycket framgångsrika emissioner, vilket har gjort det möjligt att finansiera lån till medlemsstaterna på mycket förmånliga villkor.

Alla dessa utlåningstransaktioner finansierades på back-to-back-basis, främst genom syndikerade obligationsemissioner.

Frågor och svar

Webbplats för EU som låntagare

EU som låntagare relationer med investerare

Faktablad