Omstart bra för småföretagandet: Det finns ett liv efter konkursen

Att starta om efter en plågsam konkurs eller att tvingas ta över ett företag i svårig­heter är bland de större utmaningar som finns i näringslivet, speciellt för små­företagare. Det har EU-kommissionen nu tagit fasta på och gjort till tema för den tredje upplagan av Europeiska SME-veckan, som i år arrangeras den 3–9 oktober. Bland annat lanseras en kortfilm om tre europeiska entreprenörer som fått – och tagit – en andra chans.

De som funderar på att bli entreprenörer glömmer ofta att man kan göra det även på andra sätt än genom att starta ett nytt företag. Varje år tvingas tusentals befintliga småföretag lägga ner, eftersom deras ägare går i pension eller söker nya utmaningar, men inte kan hitta någon som kan ta över företaget. Endast hälften av alla nystartade företag i Europa överlever de första fem åren och 15 % av alla nedläggningar sker genom konkurser. Därför borde konkurs och nedläggning ses som en lika naturlig del av entreprenörskapet som starten av nya företag, anser EU-kommissionen.

Europeiska SME-veckan (för små och medelstora företag) fokuserar i år på entrepre­nörer som startar nytt företag för andra gången samt på företagsöverlåtelser. I en broschyr utgiven av EU-kommissionen presenteras 32 företagare från hela EU, vars berättelser ger inspiration till befintliga och blivande entreprenörer i Europa.

Det har också gjorts en kortfilm med tre inspirerande exempel på framgångsrikt företagande:
Anna Rizzo bor i Rom, Italien. Hon tog över företaget från sin far Umberto när han dog. Volker Geyer bor i Wiesbaden, Tyskland. Han startade en målerifirma efter att ha gått igenom en mycket svår konkurs. Tuomas Påhlman bor i Tammerfors, Finland. Han var 21 när hans far gick bort och lämnade honom i ledningen för ett företag i svårigheter. Deras berättelser återges i en kortfilm som kan ses på: www.youtube.com/user/EUenterprise#p/u/5/1vvzG8zy1_M

Att underlätta företagsöverlåtelser och omstarter
EU-kommissionen uppmanar sina medlemsstater att se över skattesystemen och organisera öppna marknader för företagsöverlåtelser. För att underlätta för hederliga entreprenörer att starta på nytt efter konkurs uppmanas medlemsstaterna även att begränsa tiden för näringsförbud till maximalt tre år.

-o-O-o-

Nedladdningsbart material och kontakter

Video news release, B-roll och intervjuer med de tre entreprenörerna kan laddas ned från följande ftp-server:

Host: emakina-eu.net
Login: dg_move
Lösenord: TreQu6er

Brochyren med de32 företagarna finns på:

För intervjuer med entreprenörer som medverkar i videon och broschyren, kontakta:

Carlo Corazza +32 2 295 17 52 carlo.corazza@ec.europa.eu

Andrea Maresi +32 2 299 04 03 andrea.maresi@ec.europa.eu

-o-O-o-

Mediekontakt:
Cecilia Wikström, Comvision, 070-608 09 78, cecilia.wikstrom@comvision.se

Om European SME Week
Den europeiska SME-veckan är en årlig kampanj som samordnas av EU-kommissionen i syfte att främja företagande över hela Europa i linje med ”Small Business Act for Europe”. I sammanlagt 37 deltagande länder (EUs medlemsstater plus Albanien, Kroatien, Makedonien, Island, Israel, Liechtenstein, Montenegro, Norge, Serbien och Turkiet) arrangeras en rad evenemang av bransch- och näringslivsorganisationer samt nationella, regionala och lokala myndigheter. Det utgör ett forum där företag ges möjlighet att få mer information, dela erfarenheter och vidareutvecklas.

I Sverige anordnas bland annat Entreprenörsdagar i Malmö, Göteborg, Jönköping, Örebro, Umeå, Östersund och Stockholm. Arrangörer är Vinnova, Företagarna, Exportrådet, Energimyndigheten och Kommerskollegium.

Det stora evenemanget under SME-veckan – European SME Week Summit – äger rum i Bryssel den 6 och 7 oktober 2011.

Mer information och program: http://ec.europa.eu/enterprise/initiatives/sme-week