• EU-kommissionen/

Statligt stöd: Kommissionen antar en tillfällig ram för att medlemsstaterna ska kunna stödja ekonomin ytterligare i samband med covid-19-utbrottet

EU-kommissionen har antagit en tillfällig ram för att medlemsstaterna ska kunna utnyttja hela den flexibilitet som finns inbyggd i reglerna om statligt stöd till att stödja ekonomin i samband med covid-19-utbrottet.

De befintliga reglerna för statligt stöd medger redan att medlemsstaterna vidtar stödåtgärder, men med den tillfälliga ramen får de nu också möjligt att säkerställa tillräcklig likviditet för alla typer av företag, så att näringsverksamheten kan fortsätta både under och efter covid-19-utbrottet.

– De ekonomiska effekterna av covid-19-utbrottet är allvarliga, påpekar kommissionens vice ordförande Margrethe Vestager som ansvarar för konkurrenspolitiken. Vi måste agera snabbt för att, så långt det går, hantera konsekvenserna. Och vi måste agera samordnat. Den nya tillfälliga ramen ger medlemsstaterna möjlighet att utnyttja hela den flexibilitet som finns inbyggd i reglerna om statligt stöd för att stödja ekonomin i detta svåra läge.

Den tillfälliga ramen för statligt stöd för att stödja ekonomin i samband med covid-19-utbrottet grundar sig på artikel 107.3 b i fördraget om Europeiska unionens funktionssätt och motiveras med att hela EU:s ekonomi just nu är utsatt för en allvarlig störning. Enligt den tillfälliga ramen ska fem typer av stöd vara tillåtna för att avhjälpa störningen:

i) Direkta bidrag, selektiva skatteförmåner och förskott: Medlemsstaterna kommer att kunna inrätta stödordningar för att bevilja ett företag upp till 800 000 euro för att tillgodose akuta likviditetsbehov.

ii) Offentliga garantier för lån som företag tagit i banker: Medlemsstaterna kommer att kunna lämna offentliga garantier för att säkerställa att banker också i fortsättningen förser behövande kunder med lån.

iii) Subventionerade offentliga lån till företag: Medlemsstaterna kommer att kunna bevilja företag lån till förmånlig ränta. Dessa lån kan hjälpa företag att täcka omedelbara behov av rörelsekapital och investeringar.

iv) Garantier till banker som överför statligt stöd till den reala ekonomin: Vissa medlemsstater planerar att bygga vidare på bankernas befintliga utlåningskapacitet och använda dem som kanal för stöd till företag, särskilt till små och medelstora företag. Av ramen framgår det tydligt att sådant stöd betraktas som direkt stöd till bankkunderna och inte som stöd till bankerna. Dessutom innehåller den vägledning i hur minsta möjliga snedvridning av konkurrensen mellan bankerna säkerställs.

v) Kortfristig exportkreditförsäkring: Ramen medger ytterligare flexibilitet i fråga om hur man kan påvisa att det i vissa länder föreligger icke-marknadsmässiga risker, så att staten om nödvändigt kan ställa ut kortfristiga exportkreditförsäkringar.

Med tanke på EU-budgetens begränsade storlek kommer den huvudsakliga reaktionen att komma från medlemsstaternas nationella budgetar. Genom den tillfälliga ramen blir det lättare att rikta stödet mot ekonomin, samtidigt som de negativa konsekvenserna för de lika villkoren på den inre marknaden begränsas.

Den tillfälliga ramen omfattar därför ett antal skyddsåtgärder. Exempelvis ställs subventionerade lån eller garantier till företag i relation till omfattningen av deras ekonomiska verksamhet, med hänvisning till lönekostnader, omsättning eller likviditetsbehov. Likaså ställs de i relation till användningen av det offentliga stödet till rörelsekapital eller investeringskapital. Syftet med stödet bör därför vara att hjälpa företagen med att klara av nedgången och förbereda dem för en hållbar återhämtning.

Den tillfälliga ramen är ett komplement till de många andra möjligheter som medlemsstaterna, i enlighet med EU:s regler om statligt stöd, redan har när det gäller att mildra de socioekonomiska effekterna av covid-19-utbrottet. Den 13 mars 2020 antog kommissionen meddelandet Samordnad ekonomisk reaktion på covid-19-utbrottet och fastslog därigenom dessa möjligheter. Medlemsstaterna kan till exempel besluta om allmänt tillämpliga ändringar till förmån för företag (t.ex. uppskov med betalning av skatter eller subventioner till korttidsarbete inom alla sektorer), vilket är åtgärder som faller utanför reglerna för statligt stöd. De kan också bevilja företag ersättning för skada som är en följd av eller direkt orsakats av covid-19-utbrottet. Detta kan bli en hjälp om stöd behövs inom särskilt drabbade sektorer, till exempel transport-, turism-, kultur- och hotellbranschen eller detaljhandeln.

Ramen kommer att vara giltig t.o.m. december 2020. För att garantera rättssäkerheten kommer kommissionen före detta datum att bedöma om en förlängning av ramen krävs.

Tack vare reglerna om statligt stöd kan medlemsstaterna vidta snabba och effektiva åtgärder till stöd för människor och företag, särskilt de små och medelstora, som drabbas av ekonomiska svårigheter på grund av covid-19-utbrottet.

Den tillfälliga ram som antagits i dag är ett komplement till medlemsstaternas stora möjligheter att utforma åtgärder i enlighet med EU:s befintliga regler för statligt stöd på det sätt som fastslås i meddelandet Samordnad ekonomisk reaktion på covid-19-utbrottet av den 13 mars 2020. Framför allt kan de vidta åtgärder som inte omfattas av kontrollen av statligt stöd, till exempel nationella medel som beviljas hälso- och sjukvårdssystemet eller andra offentliga tjänster i syfte att motverka covid-19. Medlemsstaterna kan också agera omedelbart genom offentliga stödåtgärder som är tillgängliga för alla företag, till exempel lönesubventioner, uppskov med betalning av företagsskatter och moms eller sociala avgifter. Dessutom kan medlemsstaterna bevilja ekonomiskt stöd som direkt riktas till konsumenter, till exempel som återbetalning för inställda tjänster eller biljetter som inte ersätts av de berörda operatörerna.

Dessutom blir det möjligt för medlemsstaterna att tack vare EU:s regler om statligt stöd bistå företag som lider av likviditetsbrist och behöver akut undsättningsstöd. Enligt artikel 107.2 b i fördraget om Europeiska unionens funktionssätt får medlemsstaterna bevilja företag stöd för att avhjälpa skada som direkt orsakats av exceptionella händelser, till exempel sådana som orsakats av covid-19-utbrottet, vilket även inbegriper åtgärder inom sektorer som luftfart och turism.

Kommissionen antog en tillfällig ram 2008 som svar på den globala finanskrisen.

Meddelande från kommissionen – Tillfällig ram för statliga stödåtgärder till stöd för ekonomin under det pågående utbrottet av covid-19

Kontakt:
Johan Wullt