Tips på spännande seminarier i Europahuset i Almedalen

Varmt välkomna till EU-kommissionen i Sveriges seminarier i Almedalen! Vi får besök av många intressanta gäster till exempel EU- och handelsminister Ann Linde, utrikesminister Margot Wallström, tidigare stats- och utrikesminister Carl Bildt, DN:s chefredaktör Peter Wolodarski, DI's politiske chefredaktör PM Nilsson och chefer från Facebook och Google. Vi har totalt 22 seminarier under veckan. Alla utom ett hålls i Europahuset på Strandvägen. Samtliga seminarier sänds live på www.facebook.com/EUkommissionen och där kan de också ses i efterhand.

Vi vill gärna tipsa om tre spännande seminarier som vi tror kommer att skapa ringar på vattnet under veckan:

• På måndag morgon hjälper Carl Bildt och Peter Wolodarski oss att tolka det viktigaste som händer i världen just nu. Vi översköljs av nyheter om Ryssland, USA, Nordkorea och brexit. Men vad är mest relevant och vad borde vi som nation bry oss mer om? Observera att detta seminarium hålls i kongresshallen på Wisby Strand.

• Senare samma dag har vi representanter för Facebook och Google på plats i Europahuset. Båda IT-jättarna har varit starkt ifrågasatta och i hetluften den senaste tiden med anledning av fake news, GDPR och hanteringen av personuppgifter. Vi ser fram emot en intressant diskussion om deras ansvar gentemot sina användare och samhället i stort.Observera att seminariet hålls på engelska.

• Det tredje seminariet som vi särskilt vill tipsa om är på onsdag förmiddag. Då kommer Ann Linde att tillsammans med PM Nilsson diskutera EU:s framtid och hur utvecklingen i Europa kan påverka Sverige. Vad innebär brexit, hur påverkar det EU:s ekonomi och i vilken situation hamnar Sverige när vi mister en mäktig bundsförvant?

Mer information om seminarierna

EU, Brexit, amerikanska ståltullar och nationalism – Vad händer? Vad betyder detta för Sverige?
Sverige befinner sig i en högst föränderlig omvärld. Storbritannien är på väg att lämna EU. Rysslands aggression mot Ukraina fortsätter och USA:s politik har tagit en protektionistisk och isolationistisk vändning. Vad är det som händer och vad betyder det för Sverige?

Datum och tid: Måndag den 2 juli, kl 9.30-10.30
Plats: Wisby Strand Congress & Event, Donnersgatan 2
Medverkande: Carl Bildt, tidigare stats- och utrikesminister, Peter Wolodarski, chefredaktör Dagens Nyheter och Katarina Areskoug Mascarenhas, chef för EU-kommissonens representation i Sverige.

Are the IT giants taking their democratic responsibility?
The IT giants – internet platforms and social media – have dramatically altered our economic and social landscape in a short period of time. We communicate more, quicker and easier than ever before, but the platforms' potential to influence politics and elections has shaken the democratic foundations of our society.

Datum och tid: Måndag den 2 juli, kl 16.00-16.45
Plats: Europahuset, Strandvägen, H522
Medverkande: David Mothander, Director, IT och telekomföretagen, Marcus Jerräng,  Chief editor DG/Computer Sweden, Miriam Estrin, Public policy manager Europe and the Middle east, Google och Jan Elvelid, Public affairs, Facebook

EU:s framtid – vart är vi på väg
I kölvattnet av den brittiska folkomröstningen om EU-medlemskapet lanserade EU-kommissionen I mars 2017 en Vitbok med fem olika framtidscenarier för att få igång debatten om vilket EU vi vill ha. Sedan dess har Brexit-förhandlingarna framskridit, vi har haft val i en rad olika medlemsländer och omvärlden har förändrats i rask takt. Hur ser läget ut idag – har den brittiska skepsisen smittat av sig på andra länder eller påskyndar tvärtom EU 27-kretsen integrationen utan Storbritannien? Och vad tycker medborgarna?

Datum och tid: Onsdag den 4 juli, kl 10.00-10.45
Plats: Europahuset, Strandvägen, H522
Medverkande: Ann Linde, EU-och handelsminister, PM Nilsson politisk chefredaktör, Dagens Industri och Katarina Areskoug Mascarenhas chef för EU-kommissonens representation i Sverige.

För hela listan med alla våra 22 seminarier, se http://program.almedalsveckan.info/event/search?publisherName=EU-kommissionen+i+Sverige#p1

Kontakt:
Johan Wullt, presschef, EU-kommissionens representation i Sverige