Euler Hermes utmanar statligt monopol

Report this content

Världens största kreditförsäkringsbolag lanserar nu ny produkt i Sverige som hjälper de svenska företagen att hantera risk. Med Capital Goods Credit Insurance ger sig Euler Hermes in på ett område som tidigare helt dominerats av statliga aktörer.

– För flertalet av de svenska exportföretagen är vår produkt ett intressant alternativ, säger Alexis Spanos som är landschef för Euler Hermes i Sverige. Vi har dessutom möjlighet att försäkra affärer som genomförs inom Sverige och inte bara exportaffärer.

Med Capital Goods Credit Insurance kan företag försäkra kundfordringar med löptid upp till fem år, när det handlar om investeringar i anläggningstillgångar som till exempel maskiner eller hela produktionsanläggningar.

Den svenska exporten av maskiner har enligt SCB:s statistik fördubblats under de senaste tio åren, mätt i löpande priser. Staten har under många år varit ensam om att erbjuda garantilösningar för den här typen av affärer.

Många av de stora svenska exportföretagen har ett nära samarbete med statliga instanser när det gäller riskhantering och finansiering vid export. Alexis Spanos tror att exportföretagen, trots de historiska banden, är beredda att pröva nya möjligheter.

– Vår produkt är konkurrenskraftig. Vi hoppas att vi får möjlighet att räkna på de affärer där vi utgör ett alternativ.

För Euler Hermes är den nya produkten ett naturligt komplement till koncernens huvudverksamhet – att försäkra kundkrediter med löptider upp till ett år. Euler Hermes utfärdar även kontraktsgarantier som utgör en säkerhet för en kund enligt ett ingånget leveransavtal. Företaget har verksamhet i 51 länder och följer kontinuerlig kreditvärdigheten hos över 40 miljoner företag.

Fakta om Capital Good Credit Insurance

• Kan tecknas vid försäljning av investeringsvaror som maskiner eller vid totalentreprenader som hela fabriker inom Sverige eller för export
• Försäkringsperiod från 6 månader upp till 5 år
• Skydd kan tecknas mot kommersiell risk (insolvens) och politisk risk