Sänkt kreditbetyg för Bahrain och Libyen

Report this content

Euler Hermes, världens största kreditförsäkringsbolag med verksamhet i över 50 länder, sänker nu kreditbetyget för Bahrain och Libyen.

Euler Hermes kreditbetyg speglar ett lands ekonomiska och politiska risker, inte bara statens långsiktiga betalningsförmåga. De ekonomiska faktorer som vägs in är den finans- och penningpolitiska situationen som skuldsättning, budgetunderskott, arbetslöshet, inflation etc samt institutionella och strukturella faktorer som näringslivsstruktur, skattesystem, utbildningssystem etc. De politiska faktorer som vägs in är effektiviteten och stabiliteten i det politiska systemet.

Det är inte de bedömda länderna som finansierar analysen, utan Euler Hermes kunder som vill ha en bedömning av respektive lands affärsklimat.

Bahrain – sänks från BB till B
Libyen – sänks från C till D

Euler Hermes motiverar beslutet att sänka ett steg för Bahrain med den osäkerhet som skapas av de pågående demonstrationerna och motåtgärder från regimen. På kort sikt medför denna utveckling  skador på infrastrukturen och minskad produktion. På längre sikt går ekonomin miste om affärer i den finansiella sektorn, även om skadorna på ekonomin bör bli begränsade ifall man hittar en förhandlingslösning på den politiska situationen.

Libyen flyttas nu till den högsta riskkategorin, vilket återspeglar den snabba förändringen mot ökad politisk instabilitet och mycket osäkra utsikter för landet. Det finns risk för varaktigt sönderfall med allvarliga störningar för gas- och oljeproduktionen och det allmänna företagsklimatet som följd.

Bedömningen görs av Euler Hermes riskanalytiker som använder sig av en sexgradig betygsskala: AA, A, BB, B, C eller D, där AA är det starkaste betyg. De publicerar regelbundet sina analyser i ett veckobrev http://www.eulerhermes.se/sv/landanalyser/landanalyser.html

Euler Hermes kreditbetyg är det första filtret vid varje kreditprövning från bolagets sida och påverkar förstås villkoren vid tecknande av en kreditförsäkring.

För mer information kontakta: Alexis Spanos, landchef Sverige, Euler Hermes Kreditförsäkring Norden AB, tel 08-555 136 12 eller 070-55 136 37, alexis.spanos@ eulerhermes.com.

Euler Hermes är världsledande inom kreditförsäkring och en av de ledande aktörerna inom garantier och inkasso. Med 6 200 anställda i mer än 50 länder länder erbjuder Euler Hermes ett fullständigt utbud av tjänster för kundfordringar inom business to business. Bolaget hade en sammanlagd premieintäkt på 2,1 miljarder euro 2009. Euler Hermes har utvecklat ett underrättelsesystem för kreditinformation som gör det möjligt att analysera den finansiella stabiliteten hos mer än 40 miljoner företag i världen. Koncernen försäkrar affärstransaktionermed en omsättning på totalt 700 miljarder euro i hela världen. Euler Hermes är ett dotterbolag till Allianz och noterat på Euronext Paris. Koncernen och dess viktigaste kredtiförsäkringsbolag har kreditvärdigheten AA- hos Standard & Poor’s. www.eulerhermes.se