Delårsrapport 2021 Q1 1 jan - 31 mar 2021

Finansiell information
·    Nettoomsättning för perioden jan-mar 2021 uppgick till 115 (114) tSEK.
·    Resultat per aktie för perioden jan-mar 2021 uppgick till -0.01 (-0.02) SEK.

European Institute of Science ABs affärskoncept bygger på att förse den veterinära hälso- och sjukvårdsmarknaden med kvalitetsfulla egna och externa produkter som bidrar till ökad effektivitet, och som i förlängningen leder till lägre kostnader för kunderna och förbättrad vårdkvalitet för kundernas patienter. Bolaget redovisar för perioden 2021-01-01 till 2021-03-31 rörelseintäkt­er om 115 (114) tSEK. Därav ut­gjorde försäljning egna produkter 113 (110) tSEK, samt försäljning externa produkter 2 (4) tSEK. Resultatet uppgick till -634 (-602) tSEK, mot­svarande -0.01 (-0.02) SEK per aktie. Resultatförsämringen jämfört med motsvarande period föregående år förklaras främst av ökade rörelsekostnader för reklam och PR samt miljöavgift till Lunds kommun. Likvida medel upp­gick 2021-03-31 till 747 (370) tSEK. Det egna kapitalet uppgick till 5 316 (717) tSEK motsvarande 0.06 (0.03) SEK per aktie. Soliditeten vid rapport­periodens slut uppgick till 93 (73) %.

VD har ordet

Bolagets verksamhet under det första kvartalet 2021 har haft ett fortsatt fokus på igångkörning av våra nytillkomna distributionskanaler samt bearbetning av den svenska marknaden. Detta arbete har resulterat i att vi med glädje kan konstatera ett fortsatt ökat intresse för bolagets produkter. EURIS fleråriga positiva försäljningstrend (2016-2021Q1) illustreras i grafen nedan. Trots den pågående Coronavirus (COVID-19) pandemin ökade vår årliga försäljning för helåret 2020 och översteg föregående års försäljning med 68 %. Bolagets bedömning är att efterfrågan på god djursjukvård framöver fortsatt kommer att växa och därmed också marknaden för bolagets produkter.Första kvartalet för 2021 har resulterat i en förlust på -634 (-602) tSEK. Resultatförsämringen jämfört med motsvarande period föregående år förklaras främst av bolagets ökade rörelsekostnader för reklam och PR samt miljöavgift till Lunds kommun.Försäljningen av egna produkter för första kvartalet ökade till 113 tSEK från 110 tSEK för samma period föregående år. Vidare uppgick bruttomarginalen till 72 % för 2021 Q1 jämfört med 66 % för 2020 Q1. Sammantaget har bruttovinsten ökat till 83 tkr (2021 Q1) från 75 tkr (2020 Q1).

Ny försäljningsstrategi under 2021

Trots att bolagets årliga försäljning av egna produkter under perioden 2016 till 2020 har ökat med mellan 68 till 100 % per år är jag personligen inte nöjd med detta tillväxttempo. Vårt fokus på att sälja i Sverige direkt till slutkunder har resulterat i att antalet svenska djursjukhus som rutinmässigt använder våra egna produkter uppgår till sju stycken. Dessa är viktiga svenska referenskunder med vilka det blir allt lättare att attrahera både nya kunder och globala distributörer. Under 2021 kommer vi successivt att gå över till att arbeta med distributörer på alla marknader inklusive den svenska i syfte att bättre använda våra begränsade personalresurser. Jag tror att med denna nya försäljningsstrategi kommer tillväxttempot för försäljning av egna produkter växlas upp betydligt.  Min uppskattning i dagsläget är att lönsamhet kan uppnås med en kundbas på motsvarande 50 svenska  djursjukhus eller veterinär-praktikmottagningar.

Försäljning genom våra distributörer förväntas komma i gång under första halvåret 2021
Tyvärr har den andra vågen av den pågående Coronavirus (COVID-19) pandemin tvingat verksamheter i de flesta EU länder att temporärt stänga. Detta har försenat den planerade marknadsföringen och försäljningen av våra produkter i dessa länder. Vi för diskussioner med våra distributörer och bedömmer i dagsläget att verksamheterna kommer att öppnas upp igen under första halvåret 2021 och att vi då ska kunna komma igång med försäljningen även på dessa marknader inom EU.

Försäljningen till stor-volym laboratorierna utvecklas positivt
Under januari månad 2020 slöts ett exklusivt distributionsavtal med distributionsbolaget LAB Sweden AB. Avtalet innebar att LAB Sweden AB blev bolagets distributör med ensamrätten att marknadsföra och sälja EURIS veterinärdiagnostiska produkter (för Roche cobas c 111 och c 311 instrument för stor-volym laboratorier) på den svenska marknaden. I slutet av verksamhetsåret 2020 började vi rutinmässigt att leverade våra produkter genom LAB Sweden AB till ett Anicura djursjukhus med ett större centrallaboratorium. Under första kvartalet 2021 har ännu ett  Anicura djursjukhus tillkommit som vår kund genom LAB Sweden AB.

EURIS finansiering har säkrats
Under mars månad fick bolaget en välbehövlig kassaförstärkning på 4.1 MSEK efter emissionskostnader. Därmed har EURIS finansiering långfristigt säkrats. Tack vare detta kapitaltillskott kan vi fokusera alla våra krafter på att accelerera verksamhetstillväxten med siktet inställt på att börja leverera ett positivt kassaflöde. Avslutningsvis vill jag passa på att välkomna nya aktieägare i bolaget vars aktie handlas på Spotlight Stock Market i Stockholm (www. spotlightstockmarket.com).

Lund den 12 maj 2021

Docent dr. Dario Kriz
    Vd

Styrelsen och verkställande direktören försäkrar att rapporten ger en rättvisande översikt av företagets verksamhet, ställning och resultat samt beskriver väsentliga risker och osäkerhetsfaktorer som företaget står inför.

Lund den 12 maj 2021

Lars-Olof Hansson (ordförande)     Dario Kriz (ledamot & VD)           Kirstin Kriz (ledamot)        Rikard Krook (ledamot)

Denna information är sådan som Euris är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2021-05-12 13:01 CET.