• Euris/

EURIS: Bolaget tecknar avsiktsförklaring att genom en inkråmstransaktion förvärva e-handeln apotek365

IDEON, Lund:  European Institute of Science AB (hädanefter Euris AB) ämnar förvärva e-handeln apotek365 av Pharmart AB. Till ny VD i Euris AB föreslås Mikael Ehrman. Euris har tecknat en avsiktsförklaring att genom en inkråmstransaktion förvärva e-handeln apotek365 från Pharmart AB som är ett dotterbolag iApotek Int AB.

Kort om apotek365; e-handeln (www.apotek365.se) säljer sedan sex år medtech artiklar med ett fokus på självtester. Produkterna säljs till största delen under eget varumärke. Euris motiv till förvärvet är dels att utöka sitt eget sortiment av medicintekniska förbrukningsartiklar samt dels att expandera marknadspotentialen inom nuvarande veterinärmarknaden men även kunna nå den betydligt större humanmarknaden.

Apotek365:s årliga omsättning senaste åren uppgår i genomsnitt till ca 7 MSEK. E-handeln har senaste året renodlat produktsortimentet, vilket gett en högre bruttomarginal och för 2024 är målsättningen en omsättning på 6 MSEK och ett positivt kassaflöde. E-handeln har ca 240 000 kunder i databasen varav ca 120 000 kunder i maildatabasen.

Målet med transaktionen är att utveckla egna produkter där Euris äger alla immateriella rättigheter samt säljs under eget varumärke. För veterinärsidan säljer apotek365 sedan flera år allergitester för hund och katt. Av bolagets kunder beräknas 25 % vara ägare till ett husdjur.

Apotek365 har i nuläget flera projekt som innebär att utveckla egna produkter. Detta innebär att äga alla immateriella rättigheter. Projekten kan nu slutföras inom Euris då expertis finns i bolaget. Målet är att inom ett år lansera fem nya produkter.

Det pågår också en utveckling av e-handeln som ska etableras i flera länder. Detta är ett projekt som apotek365 arbetat med sedan sex månader. Målet är att inom ett år etablera e-handeln på ytterligare tre geografiska marknader.

Dario Kriz kvarstår i bolaget som CFO och forskningschef. Mikael Ehrman kommer att bli ny VD för Euris AB.

Sammantaget ska transaktionen ge möjlighet till högre omsättning med bibehållen hög bruttomarginal samt fler egenutvecklade produkter och försäljning på fler geografiska marknader.

Apotek365 värderas till 4.42 MSEK i transaktionen och köpeskillingen erläggs genom en apportemission om 1 300 000 aktier till kurs 3:40 kr per aktie i Euris samt samma antal teckningsoptioner.

Efter genomför transaktion kommer Pharmart att äga 69,43 % av kapitalet i Euris. Pharmart har förbundit sig att inom ett år minska sitt ägande till under 30 % samt att lösa större delen av ovanstående teckningsoptioner.

I samband med transaktionen avser Euris att genomföra en bryggfinansiering om 1 MSEK genom ett konvertibelt skuldebrev på attraktiva villkor.

Transaktionens genomförande är villkorad av godkännande av extra bolagsstämma i Euris, extra bolagsstämma i Pharmart och iApotek Int AB samt ovanstående bryggfinansering.

Kontaktinfo

Dario Kriz

Denna information är sådan som Euris är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 30 juli 2024.

Denna information är sådan som Euris är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-07-30 11:11 CET.

Dario Kriz
+46-46-286 22 30