EURIS: Utfall nyemission

IDEON, Lund:    European Institute of Science AB (publ) företrädesemission som ägde rum mellan 2024-04-24 och 2024-05-10 blev tecknad till 22 %. Nyemissionen tecknades till 85 % med stöd av teckningsrätter. Bolaget tillförs genom nyemissionen totalt 910 TSEK före emissionskostnader vilka förväntas uppgå till ca 250 TSEK.

Antalet tecknade aktier i nyemissionen uppgår till 227 601 stycken varav 25 344 aktier av serie A och 202 257 aktier av serie B. Avräkningsnotor skickas ut till dem som tecknat utan företräde.

Eftersom bolagets kassa den 31 mars 2024 uppgick till 863 tSEK och nyemissionen under 24 apr - 10 maj 2024 tillförde bolaget 910 tSEK före emissionskostnader bedömer styrelsen att Bolaget idag inte förfogar över tillräckligt med rörelsekapital för att finansiera verksamheten under de närmaste 12 månaderna. Styrelsen avser att på en extra bolagsstämma föreslå en företrädesemission på minst 2.00 MSEK riktad till bolagets aktieägare eller till en extern investerare. Det är styrelsens bedömning att rörelsekapitalet för minst 12 månader framåt är säkrat om full emissionslikvid erhålls.

Dr. Dario Kriz,

European Institute of Science AB (publ), informationsansvarig, Tel. 070 – 679 18 00, info @euris.org

Denna information är sådan som Euris är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 14 maj 2024.

Denna information är sådan som Euris är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-05-14 15:07 CET.

Dario Kriz

Informationsansvarig