EURIS Delårsrapport 2022 Q1-3

EUROPEAN INSTITUTE OF SCIENCE AB (publ)
Org.nr. 556404-2769

Delårsrapport 2022 Q1-3 (1 jan - 30 sep 2022)

Finansiell information
·    Nettoomsättning för perioden jan-sep 2022 uppgick till 378 (400) tSEK, varav Q3 utgjorde 98 (90) tSEK.
·    Resultat per aktie för perioden jan-sep 2022 uppgick till -0.02 (-0.03) SEK.

European Institute of Science ABs affärskoncept bygger på att förse den veterinära hälso- och sjukvårdsmarknaden med kvalitetsfulla egna och externa produkter som bidrar till ökad effektivitet, och som i förlängningen leder till lägre kostnader för kunderna och förbättrad vårdkvalitet för kundernas patienter. Bolaget redovisar för perioden 2022-01-01 till 2022-09-30 rörelseintäkt­er om 378 (400) tSEK. Därav ut­gjorde försäljning egna produkter 358 (387) tSEK, samt försäljning externa produkter 19 (13) tSEK. Resultatet uppgick till -2 019 (-1 877) tSEK, mot­svarande -0.02 (-0.03) SEK per aktie. Resultatförsämringen jämfört med motsvarande period föregående år förklaras främst av ökade rörelsekostnader samt minskad försäljning. Likvida medel upp­gick 2022-09-30 till 1 066 (3 715) tSEK. Det egna kapitalet uppgick till 1 403 (4 074) tSEK motsvarande 0.02 (0.05) SEK per aktie. Soliditeten vid rapport­periodens slut uppgick till 88 (95) %.

European Institute of Science AB redovisar för perioden 2022-07-01 till 2022-09-30 rörelseintäkt­er om 98 (90) tSEK. Därav ut­gjorde försäljning egna produkter 93 (88) tSEK, försäljning externa produkter 5 (2) tSEK. Resultatet uppgick till -657 (-588) tSEK, mot­svarande -0.01 (-0.01) SEK per aktie. Resultatförsämringen jämfört med motsvarande period föregående år förklaras främst av ökade rörelsekostnader pga utvecklingen av nya test.

VIKTIGA HÄNDELSER UNDER PERIODEN

2022-08-11: Enligt pressmeddelande daterat den 11 augusti 2022 meddelade Bolaget att styrelsen har beslutat att utse bolagets försäljningschef dr. Kirstin Kriz till bolagets Vd. Bolagets tidigare Vd kvarstår i bolaget med bland annat fortsatt huvudansvar för produktutveckling och produktion.

2022-08-25: Enligt pressmeddelande daterat den 25 augusti 2022 meddelade Bolaget att på extra bolagsstämma i European Institute of Science (EURIS) den 25 augusti 2022 beslutades det att bolagets aktiekapital ska minskas med 1 235 164 kronor utan indragning av aktier för att täcka förlust. Efter genomförd registrering av minskningen hos bolagsverket den 9 september 2022 uppgick aktiekapitalet till 500 836 SEK och aktiens kvotvärde till 0.00577 kronor per aktie.

Inga övrigt viktiga händelser har inträffat under perioden.

VIKTIGA HÄNDELSER EFTER PERIODEN

2022-10-06: Enligt pressmeddelande daterat den 10 oktober 2022 meddelade Bolaget att I syfte att förstärka bolagets rörelsekapital för att säkerställa pågående försäljningsexpansion och drift av verksamheten har styrelsen beslutat att kalla till en extra bolagsstämma den 8 november 2022 för beslut om företrädesemission på 4.166 MSEK. Rörelsekapital förstärkningen föreslås ske genom att öka bolagets aktiekapital genom en företrädesemission riktad endast till bolagets aktieägarna enligt beslutsförslagen nedan. I syfte att erbjuda en attraktiv teckningskurs kommer de nya aktierna att emitteras till en kurs om 0.016 SEK motsvarande en rabatt om cirka 50 procent räknat på den lägsta handelskursen kursen (0.032 SEK) för perioden 2022-10-01 till 2022-10-06. Vid fulltecknad nyemission kommer de nyemitterade aktierna att utgöra 75 % av kapital och 75 % av röster. Bolagets vd och samtliga styrelseledamöter med närstående avser teckna hela sin andel vilket motsvarar 10% av nyemissionen.

Inga övrigt viktiga händelser har inträffat efter perioden.

Styrelsen och verkställande direktören försäkrar att rapporten ger en rättvisande översikt av företagets verksamhet, ställning och resultat samt beskriver väsentliga risker och osäkerhetsfaktorer som företaget står inför.

Lund den 24 oktober 2022

Lars-Olof Hansson (ordförande)     Kirstin Kriz (ledamot & VD)     Dario Kriz (ledamot)       Rikard Krook (ledamot)

Kontaktperson:  doc. dr. Dario Kriz
Tel: 0706-79 18 00    Epost: info@euris.org
IDEON Science Park, Ideongatan 1A, 223 70 Lund

Rapporten har ej granskats av bolagets revisor.

Denna information är sådan som European Institute of Science AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2022-10-24 09:00 CET.

Dario Kriz

Informationsansvarig