Kommuniké från årsstämman 2021 i Euroafrica Digital Ventures AB (publ)

Report this content

Årsstämman i Euroafrica Digital Ventures AB (publ), 556971-0188, ("Bolaget") ägde rum idag den 10 juni 2021. Mot bakgrund av den extraordinära situation som råder till följd av covid-19-pandemin genomfördes stämman med enbart poströstning, utan fysiskt deltagande.

Stämman beslutade i samtliga föreslagna ärenden i enlighet styrelsens tidigare offentliggjorda förslag. Nedan följer en sammanfattning av de huvudsakliga beslut som fattades.

Fastställande av resultat- och balansräkning

Årsstämman fastställde resultat- och balansräkningen såsom dessa intagits i årsredovisningen och koncernredovisningen för räkenskapsåret 2020.

Dispositioner beträffande resultatet

Årsstämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag att samtliga vinstmedel för räkenskapsåret 2020 överförs i ny räkning och att ingen utdelning lämnas för räkenskapsåret 2020.

Ansvarsfrihet

Årsstämman beslutade att bevilja var och en av styrelseledamöterna och verkställande direktören ansvarsfrihet för 2020 års förvaltning.

Styrelse och revisor

Årsstämman beslutade i enlighet med framlagda förslag att:

· Styrelsen ska bestå av sex (6) ordinarie styrelseledamöter utan suppleanter,

· ett styrelsearvode ska utgå till styrelseledamöter som inte är operativa i Bolaget med 150 000 kronor till styrelseordföranden och 100 000 kronor övriga styrelseledamöter, innebärande att ersättningen till styrelsen sammanlagt ska uppgå till högst 460 000 kronor inklusive arbetsgivaravgifter,

· revisorsarvode ska utgå enligt löpande och godkänd räkning,

· omvälja Peter Hjorth, Fredrik Holmström, Björn Jonsson, Johan Nordin, Peter Persson och Emelie Smidt som styrelseledamöter för tiden intill slutet av årsstämman 2022 och att omvälja Peter Hjorth som styrelseordförande,

· utse det registrerade revisionsbolaget PricewaterhouseCoopers AB till Bolagets revisor för tiden till nästkommande årsstämma.

Bemyndigande för styrelsen att fatta beslut om emission av aktier, teckningsoptioner eller konvertibler

Årsstämman beslutade att bemyndiga styrelsen att vid ett eller flera tillfällen under tiden fram till nästa årsstämma besluta att emittera nya aktier, konvertibler och/eller teckningsoptioner, med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, inom bolagsordningens gränser från tid till annan. Om styrelsen beslutar om emission med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt ska skälet vara att möjliggöra extern kapitalanskaffning (genom nya ägare av strategisk betydelse för Bolaget eller på annat sätt) för finansiering av Bolagets verksamhet, kommersialisering och utveckling av Bolagets produkter respektive immateriella rättigheter och/eller förvärv av andra företag eller verksamheter.

Bemyndigande att vidta smärre justeringar

Årsstämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag att bemyndiga styrelsen, den verkställande direktören eller den styrelsen i övrigt förordnar att vidta sådana smärre justeringar och förtydliganden av de på årsstämman fattade besluten i den utsträckning detta är nödvändigt för registrering av besluten.

För ytterligare information, kontakta:

Philip Ebbersten, VD Euroafrica Digital Ventures AB

E-post:philip.ebbersten@kupatana.com

Telefon: +46 (0) 73 816 89 94

Bolagets Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB 08-684 211 10adviser@eminova.se

Om Euroafrica

Euroafrica Digital Ventures AB (publ) är ett techbolag inom digital media. Bolaget har under mer än ett decennium arbetat med marknadsföring i digitala kanaler och utvecklat kundanpassade SaaS-lösningar för effektivare och bättre resultat för marknadsföringskampanjer. Med en etablerad verksamhet i Norden har Bolaget tagit beprövade affärskoncept till tillväxtregionen Östafrika. Bolaget driver Tanzanias största digitala köp- och säljplattform och ska stärka denna befintliga plattform genom att nyttja synergierna mellan Bolagets tekniska plattformar samt att expandera till andra tillväxtmarknader i Östafrika.

För mer information, se Euroafricas hemsidawww.euroafricadigitalventures.com

Följ oss i sociala medier på Linkedinhttps://www.linkedin.com/company/euroafrica-digital-ventures