Euroapotheca förvärvar Apoteksgruppen och bildar ett av Norra Europas största apoteksnätverk

Report this content

Den baltiska och östeuropeiska apotekskedjan Euroapotheca, UAB (“Euroapotheca”) har undertecknat ett avtal med den svenska staten om att förvärva Apoteksgruppen i Sverige Holding AB (“AGHAB”). AGHAB är Apoteksgruppens serviceorganisation som stödjer och samordnar de 189 [1] apotek som ingår i Apoteksgruppen och därutöver äger och driver tre apotek. Utöver avtalet om att förvärva AGHAB har Euroapotheca även undertecknat ett avtal om att förvärva 156 av Apoteksgruppens privata apotek. Euroapotheca kommer att fortsätta stödja de 30 apotek som efter transaktionen fortsätter att vara verksamma som franchistagare i Apoteksgruppen.

Förvärvet av AGHAB och 159 [2] av Apoteksgruppens apotek är ett viktigt steg i Euroapothecas strategi att bli det ledande apoteksnätverket i norra Europa. Efter de båda förvärven kommer Euroapotheca vara den fjärde största aktören på den svenska apoteksmarknaden med en marknadsandel om cirka 9 procent. I och med förvärven bildar Euroapotheca ett nätverk bestående av mer än 600 apotek som tillsammans omsätter 750 miljoner euro, motsvarande cirka 7,4 miljarder kronor, i totalt sex länder.

Affären innebär inte någon förändring för de apotek som fortsätter verka under Apoteksgruppens varumärke. Euroapotheca kommer fortsätta att stödja samtliga franchisetagare på samma sätt som tidigare gjorts. Euroapotheca har inga planer på att förändra det serviceavtal som idag finns mellan AGHAB och franchisetagarna.

“Vi är mycket glada över att idag kunna offentliggöra två för Euroapotheca mycket viktiga transaktioner och vi ser fram emot att få arbeta med AGHABs ledning för att kunna dra nytta av de tillväxtmöjligheter som finns på den svenska marknaden och att utöka Apoteksgruppens befintliga nätverk av apotek. Genom att samordna vår verksamhet med AGHABs ser vi stora möjligheter till synergier, bland annat inköp och utveckling av produkter under eget varumärke”, säger Raimonda Kižienė, vd och styrelseordförande för Euroapotheca.

Euroapotheca har nästan 20 års erfarenhet av att driva apotek utifrån olika koncept, allt från små närbutiker till stora butikslösningar i shoppingcenter. Därtill har Euroapotheca erfarenheter från att arbeta med att utveckla e-handelsplattformar.

Raimonda Kižienė fortsätter: “Vi tror starkt på vårt kunderbjudande som genom den här affären kommer att förbättras av mer konkurrenskraftig prissättning och högre tillgänglighet liksom ett större utbud och bättre service. Euroapotheca kommer använda sig av sina erfarenheter från apoteksbranschen för att säkerställa att Apoteksgruppen utvecklas på ett framgångsrikt sätt, både genom organisk tillväxt och utvalda förvärv. På Euroapotheca är vi mycket imponerade över Apoteksgruppens franchise-modell, vilken vi hoppas på att kunna ta med oss till andra marknader där vi är verksamma idag.”

Förvärvet är villkorat av godkännande från relevanta myndigheter.

Rothschild & Co är finansiell rådgivare, Hammarskiöld & Co är juridisk rådgivare och PwC är rådgivare inom revision, skatt och kommersiella frågor åt Euroapotheca i samband med transaktionen.

[1] 185 apotek och 4 Apoteksgruppen Nära (erbjuder ej receptbelagd medicin)

[2] 156 privata apotek och 3 AGHAB-apotek

För mer information, vänligen kontakta:

Arvydas Žilinskas
Head of Corporate Affairs
EUROAPOTHECA, UAB
Mob. + 370 687 04052
E-mail arvydas.zilinskas@ev.lt
www.euroapotheca.lt

Om Euroapotheca, UAB

Euroapotheca är en apotekskedja som grundades 1998 och idag har ca 450 apotek i de baltiska länderna samt i Polen och Ukraina. Euroapotheca är marknadsledande i Litauen, omsätter ca 350 miljoner euro och har ca 3 000 anställda. Bolaget ingår i koncernen Vilniaus Prekyba som är den marknadsledande detaljhandelsaktören i de baltiska länderna med 3,25 miljarder euro i omsättning (2016) och ca 36 000 medarbetare. För mer information se https://www.euroapotheca.lt/en/ och http://www.vilniausprekyba.eu/en/.

Taggar: