• Euroapotheca/

Euroapotheca inleder sin verksamhet i Sverige – förvärvet av Apoteksgruppen i Sverige Holding AB är slutfört

Report this content

Den internationella apotekskedjan Euroapotheca, UAB, som äger och driver apotekskedjor i Baltikum och Central- och Östeuropa har inlett sin verksamhet i Sverige. Euroapotheca slutförde förvärvet av Apoteksgruppen i Sverige Holding AB (AGHAB) den 8 februari och blev därmed en av de största apoteksaktörerna i norra Europa. AGHAB är en serviceorganisation för de 189 apoteken inom Apoteksgruppen. I en annan relaterad transaktion kommer Euroapotheca under första kvartalet 2018 att slutföra förvärvet av 156 av Apoteksgruppens privatägda apotek.

Euroapotheca är den fjärde största aktören på apoteksmarknaden i Sverige med en marknadsandel på ungefär 9 procent. På samtliga marknader omfattar Euroapotheca över 600 apotek med totalt 750 miljoner euro i omsättning i sex länder.

”Vår koncern beslutade i slutet av 2017 att koncentrera sig på aktiv strategiutveckling, därför började vi söka efter potentiella förvärv i Norden och Central- och Östeuropa. Vi är väldigt glada att vår verksamhet har fördubblats på väldigt kort tid och att vi kan inleda verksamhet på ännu en marknad - Sverige. Tillsammans med Apoteksgruppens ledningsgrupp kommer vi arbeta för att växa framgångsrikt och fortsätta att expandera vårt nätverk av apotek. Vi tror att svenska konsumenter kommer att uppskatta vårt unika erbjudande och får dra nytta av bättre priser och service såväl som bredare utbud och större tillgänglighet”, säger Raimonda Kižienė, VD och styrelseordförande för Euroapotheca.

”Vi är glada att förvärvet har slutförts enligt planerna. Transaktionen innebär att Apoteksgruppen kommer att få en ny och ansvarsfull ägare som kommer att fortsätta utveckla bolaget på den svenska marknaden. Tillsammans med Euroapotheca kommer vi att ha goda förutsättningar att ombilda vårt nätverk och utveckla det från en franchisekedja till ett integrerat apoteksnätverk med både centralt samordnade apotek och en stark franchiselösning. Detta kommer att göra oss unika på den svenska apoteksmarknaden”, säger Tony Johansson, VD för Apoteksgruppen.

Euroapotheca kommer att fortsätta stödja de apotek som drivs i franchiseform under Apoteksgruppens varumärke – inga tidigare överenskommelser eller villkor kommer att ändras. Euroapotheca kommer att arbeta tillsammans med Apoteksgruppens lokala ledningsgrupp och apotekspersonal. I och med förändringen i AGHABs ägandestruktur har Euroapotheca tillsatt en ny styrelse som består av:

• Styrelsens ordförande: Raimonda Kižienė, VD och styrelseordförande för Euroapotheca
  • Rūta Lapinskienė, försäljnings- och marknadsföringschef samt styrelseledamot i Euroapotheca
  • Stig Tornell, VD för Mekonomen Sverige samt före detta VD för Kronans Apotek
  • Gunilla Rittgård, VD för Medig Sverige, styrelseledamot i Länsförsäkringar Göteborg och Bohuslän och före detta styrelseordförande för AGHAB
  • Styrelsen kommer att bestå av fem ledamöter, en ledamot kommer att tillsättas inom kort.

Bakgrund

Den 28 november 2017 undertecknade Euroapotheca ett avtal med den svenska staten om att förvärva det statliga bolaget AGHAB, inklusive tre apotek som bolaget driver. AGHAB stöder och samordnar de 189 apotek som ingår i Apoteksgruppen. I en parallell transaktion förvärvar Euroapotheca 156 av Apoteksgruppens privatägda apotek. Båda transaktioner godkändes av Konkurrensverket den 1 februari 2018.

Om Euroapotheca

Euroapotheca är en apotekskedja som driver ett nätverk av apoteks- och grossistbolag i Litauen, Lettland, Estland, Polen, Sverige och Ukraina. Euroapotheca Group har för närvarande 3 800 anställda och 643 apotek i sex länder. Euroapotheca driver apoteksnätverken Eurovaistinė (270 apotek) i Litauen, Apoteksgruppen (189 apotek) i Sverige, Euro-Apteka (83 apotek) i Polen, Euroaptieka (52 apotek) i Lettland, Euroapteek (45 apotek) i Estland och Euroapteka (4 apotek) i Ukraina.

Euroapotheca är en del av Vilniaus Prekyba som är ett av de största detaljhandelsbolagen i Baltikum och centrala Östeuropa. I en undersökning från som utfördes av revisions- och konsultföretaget Deloitte hamnade Vilniaus Prekyba på plats 42 av de 500 mest framstående bolagen i Centraleuropa.

Om Vilniaus Prekyba

Vilniaus Prekybas slutliga förmånsägare (Eng: Ultimate Beneficial Owner, UBO) Nerijus Numavičius äger även investmentbolaget NDX Groups, vilket kontrollerar Doggy AB som är den största hund- och kattmatsproducenten i Sverige. Doggy producerar produkter under sina egna varumärken: Doggy, Mjau, Katty, Bozita och Robur. Utöver att finnas på den svenska marknaden finns Doggy även i övriga Nordiska länder samt Tyskland, Ryssland, Polen och Nederländerna.

Bolagen i UBOns företagsgrupp är verksamma i 18 länder och har över 40 000 anställda.

För ytterligare information:

Arvydas Žilinskas