Höga zinkhalter vid prospektering i Västerbotten

Under försommaren inledde Orezone en intensiv prospekteringskampanj fokuserad på södra Västerbotten, som är ett av Orezones kärnområden för prospektering efter ekonomiska förekomster av bas- och ädelmetaller samt sällsynta jordartsmetaller.

Kampanjen har så långt resulterat i att en förekomst av så kallat ”direct shipping grade”, det vill säga synnerligen höga halter av främst zink, över 30 procent, och den sällsynta metallen gallium, med halter över 200 gram per ton, har påträffats. Orezone har ansökt om undersökningstillstånd för denna förekomst, belägen i västra delen av Åsele kommun.

Halterna kopplade med den i blottningar observerade utbredningen av mineraliseringen motiverar vidare undersökningsarbeten, riktade mot att definiera en ekonomisk förekomst.

I Surberget i Vilhelmina kommun har Orezone tecknat en ”right of first refusal” med australiensiska bolaget Flitegold Pty. Ltd. Bland annat metallerna vanadin och molybden gör objektet intressant för fortsatta undersökningar riktade mot en fyndighet för storskalig brytning.

Orezone fortsätter arbeta i fält under sommaren med mer detaljerade undersökningar.

För mer information kontakta VD Anders West, tel 0720 128698.

E-post: info@orezone.se

Taggar: