20 522 fler aktieägare i Sverige 2017

Ökad andel utländskt ägande

Närmare en femtedel av alla svenskar, drygt 1,8 miljoner, äger aktier. Totalt utgör privatpersoner 86 procent av alla unika aktieägare, men deras innehav representerar endast 11 procent av marknadsvärdet. Svenska institutioner och företag har störst andel av marknadsvärdet, 48 procent, och representerar 2 procent av antalet unika aktieägare. De utländska ägarna blir allt fler. De representerar nu 12 procent av antalet unika aktieägare och deras innehav utgör 41 procent av marknadsvärdet. Det visar den nya rapporten Aktieägandet i Sverige 2017 publicerad av Euroclear Sweden, Sveriges värdepapperscentral.

Totalt finns det ca 2,1 miljoner unika aktieägare i svenska aktiebolag som är anslutna hos Euroclear Sweden. Unika aktieägare innefattar både svenska och utländska privatpersoner och institutioner. Under 2017 har antalet unika aktieägare ökat med 20 522. I genomsnitt har varje aktieägare ca 3,8 svenska bolag i sin aktieportfölj, en ökning från 2,9 bolag över tio år.

– Aktieägandet minskade från millennieskiftet fram till 2014 men har därefter ökat. Vi ser en viss korrelation mellan aktieägandet och hur börsen går, men sannolikt har även nya digitala lösningar haft en påverkan då det har blivit enklare att handla och äga aktier, säger Anders Löfgren, Chief Business Development Officer, Euroclear Sweden.

I slutet av förra året ägde ca 1,1 miljoner män och 750 000 kvinnor aktier i Sverige, en fördelning motsvarande ca 60 procent män och 40 procent kvinnor. Sett till marknadsvärde äger männen två tredjedelar och kvinnorna en tredjedel. Flest aktier äger åldersgruppen 61-70 år. Aktieägandet har ökat mest i åldersgruppen 21-30 år,  39 procent sett över en fem års period.

Unga vuxna är den grupp som procentuellt sett ökat sitt innehav mest. Även här kan man ana att digitaliseringen av finansiella tjänster varit en bidragande faktor, säger Anders Löfgren,
Chief Business Development Officer, Euroclear Sweden.

Det bolag på Nasdaq Stockholm som har flest antal aktieägare är Telia (496 434) följt av Ericsson, Swedbank, SEB och H&M. Kinnevik var det bolag som fick flest antal nya aktieägare under 2017, 24 274 stycken, en ökning på 22,9 procent, följt av SCA, Skanska och Investor. De bolag där antalet aktieägare sjönk mest under året var Ratos, Ericsson och Tele2.

– Det naturliga för ett bolag är att över tid få färre ägare om inte bolaget genomgår någon specifik händelse, till exempel nyemissioner, förvärv eller liknande, säger Krister Modin, analytiker på Euroclear Sweden.

Utländska ägare i svenska aktiebolag har ökat de senaste fem åren. 12 procent av det totala antalet unika aktieägare i svenska aktiebolag är nu registrerade utomlands. Primärt består gruppen utländska ägare av institutioner och företag och de äger nu 41 procent av marknadsvärdet för noterade svenska aktiebolag. Nordea är det bolag som har störst andel utländskt ägande, mätt i röstandelar, 76 procent.

Krister Modin, Analytiker, Euroclear Sweden
krister.modin@euroclear.eu

Om rapporten Aktieägandet i Sverige 2017
Rapporten är framtagen av Euroclear Sweden och innehåller data för samtliga svenska noterade aktiebolag, samt onoterade bolag registrerade hos Euroclear Sweden, totalt 1 380 aktiebolag. Underlaget i rapporten sträcker sig fram till utgången av 2017. De sammanställningar i rapporten som hanterar marknadsvärden refererar till samtliga svenska noterade aktiebolag där en slutkurs rapporterats per den 31 december 2017. Benämningen unik aktieägare avser privatperson eller juridisk person som äger aktier och räknas endast en gång, oavsett om aktieägaren äger aktier i ett eller flera bolag.
Länk till rapporten:

Euroclear Sweden är sedan 1971 Sveriges värdepapperscentral och tillhandahåller en digital plattform för värdepappershantering som bidrar till en säker och effektiv handel med värdepapper på den svenska marknaden. Bolaget ingår sedan 2008 i Euroclear-koncernen som innefattar Euroclear Bank med rating AA+ från Fitch Ratings och AA från Standard & Poor’s, samt värdepapperscentralerna i Belgien, Finland, Frankrike, Nederländerna, Sverige, Storbritannien och Irland. www.euroclear.com/sweden