Kvinnornas aktieportfölj 47 procent bättre än männens under 2023 – historiskt trendbrott

Report this content

Kvinnornas aktieportfölj steg 15,14 procent och männens med 10,33 procent under 2023 jämfört med föregående år, visar Euroclear Swedens nya aktieägarstatistik för 2023. Det är första gången sedan minst 2016 då mätningarna startade som kvinnornas aktieinnehav ökade mer i värde än männens. Dessutom har antalet kvinnliga aktieägare ökat mer än männen.

– Vi började mäta kvinnors och mäns börsvärden separat 2016, och det här är första gången som vi ser att värdet på kvinnornas aktieinnehav har ökat mer än männens. Så det kan faktiskt vara en historisk förändring, säger Annelie Lindahl, Chief Business Officer Issuers på Euroclear Sweden.

Av de 20 bolag med störst andel kvinnliga aktieägare återfinns 90 procent på Nasdaq Stockholms Large Cap-lista. Motsvarande siffra för männen var 45 procent.

H&M var det bolag som hade störst andel kvinnliga aktieägare vid utgången av 2023, följt av Sweco och Billerud. Tre nya bolag tillkom på den kvinnliga topp-20-listan jämfört med föregående år: Clas Ohlson, Bure och Holmen.

Kvinnorna föredrar i större utsträckning mer etablerade bolag än männen, vars portföljer även inkluderar yngre tech-bolag som spelutvecklaren Starbreeze eller Plejd som gör lösningar för belysning.

Starbreeze var det bolag som hade störst andel manliga aktieägare, följt av Plejd och Storskogen. Fem nya bolag tillkom på den manliga topp-20-listan, däribland New Wave, Betsson och Neobo Fastigheter.

Fler kvinnor än män blev aktieägare
Antalet kvinnliga och manliga aktieägare ökade under 2023 jämfört med 2022. Kvinnorna stod för en ökning med 2 237 personer (0,24 procent) jämfört med 1 730 nytillkomna män (0,12). Det är tredje gången sedan 2007 som fler nya kvinnliga aktieägare tillkom än manliga.

– En börs med en diversifierad ägarbas i bolagen är en hälsosam börs, säger Annelie Lindahl, Chief Business Officer Issuers på Euroclear Sweden. Vi får se om trenden fortsätter och det kvinnliga ägandet ökar både i antal aktieägare och i kapital.

Män fortsätter emellertid att äga aktier i högre utsträckning än kvinnor. Under 2023 var drygt sex av tio aktieägare män. Män innehar även en större andel av marknadsvärdet på aktier, jämfört med kvinnor. Även om männens andel minskade något, stod männen för 67 procent av marknadsvärdet och kvinnorna 33 procent vid utgången av 2023.

Euroclear Swedens aktieägarstatistik
Euroclear Sweden hanterar det officiella registret över aktieägandet i de svenska aktiebolag vars aktier är noterade till handel på börs eller annan handelsplats.

Underlaget i rapporten utgörs av samtliga svenska aktiebolag vars aktier är noterade till handel samt svenska onoterade aktiebolag vars aktier är anslutna till värdepapperssystemet, totalt 1 659 bolag. Statistiken som rör marknadsvärde refererar till alla svenska aktiebolag vars aktier är noterade för handel på börs eller handelsplattform i Sverige där en slutkurs rapporterats per den 31 december 2023.

Aktieägarrapporten 2023, den fullständiga rapporten om aktieägandet i Sverige släpps senare i februari.

Bolag med störst andel kvinnor
Placeringarna är per 30 december 2023. 2022 års placering inom parentes.

1. H&M (3)
  2. Sweco (1)
  3. Billerud (2)
  4. Electrolux (6)
  5. Axfood (4)
  6. SEB (5)
  7. Wihlborg (7)
  8. Clas Ohlson (25)
  9. Essity (8)
  10. Kinnevik (11)
  11. Industrivärden (9)
  12. Ericsson (10)
  13. Arjo (13)
  14. SCA (12)
  15. MTG (15)
  16. Öresund (16)
  17. Fabege (20)
  18. Bure (23)
  19. Holmen (22)
  20. Latour (14)

Bolag med störst andel män
Placeringarna är per 30 december 2023. 2022 års placering inom parentes.

1. Starbreeze (3)
  2. Plejd (1)
  3. Storskogen (2)
  4. Hexatronic (10)