Ny aktieägarstatistik från Euroclear Sweden: Vårens 10 mest välbesökta årsstämmor

Sveriges värdepapperscentral Euroclear Sweden hanterar merparten av storbolagens årsstämmor – under våren totalt 152 stämmor. Nibes årsstämma fick flest besökare, följt av SEB och Investor. Till och med den 22 maj har Euroclear Sweden hanterat utdelningar för strax över 251 miljarder kronor.

Av de tio bolag som dragit flest deltagare under vårens stämmoperiod tog Nibes årsstämma förstaplatsen, med hela 1 000 aktieägare på plats i bolagets nya braskaminfabrik i Markaryd. (Se bild.) Näst populärast var SEB, tätt följd av Investor som båda fick välkomna runt 600 aktieägare.

Men sedan pandemin, då poströstning gjorde sitt intåg, behöver man inte vara fysiskt på stämman för att rösta. Ungefär 90 procent av de bolag som Euroclear Sweden jobbar med erbjuder poströstning. Euroclear Sweden har registrerat fler än två miljoner poströster från cirka 54 000 aktieägare i år samt bistått med röstinsamling för elva utländska bolag som även är noterade i Sverige.

– Vi ser att antalet stämmobesökare ökade jämfört med förra året och att poströstningen är här för att stanna. Vi har noterat att det framför allt har gynnat fonder som inte har tillräckligt stor organisation att skicka ut ombud på alla stämmor och att det fyller en funktion när stämmorna krockar. Det är positivt att ägarrepresentationen ökar, säger Krister Grönlund, projektledare på Euroclear Sweden.

I år bistod Euroclear Sweden 56 % av Large Cap-bolagen, 30 % av Mid Cap-bolagen och 12 % av Small Cap-bolagen med årsstämmor. Totalt 152 stämmor, varav Euroclear Sweden dessutom deltog fysiskt på 82.

– Den viktigaste uppgiften vi har är att upprätta röstlängden genom att närvaroregistrera aktieägare, godkänna fullmakter och räkna in poströster. Vi gör allt det där som inte får gå fel. Det är ett stort förtroende, säger Krister Grönlund.

Euroclear Sweden administrerade 400 aktieutdelningar till ett värde av drygt 251 miljarder kr* åt sammanlagt nästan 260 bolag mellan 1 januari och 22 maj.

Årsstämmor med flest deltagare 2024**

1 Nibe 1 000
2 SEB 660
3 Investor 630
4 Volvo 550
5 Beijer Alma 480
6 Industrivärden 350
7 Spiltan 330
8 Saab 330
9 Atlas Copco 320
10 Peab 270

*Avser utdelningar för de svenska och utländska bolag som Euroclear Sweden hanterar.
**Genomförda i samarbete med Euroclear Sweden

För mer information, vänligen kontakta:
Cecilia Strömmar, marknads- och kommunikationschef, Euroclear Sweden
072-225 69 00, cecilia.strommar@euroclear.com

Euroclear Sweden är hjärtat i Sveriges finansmarknad. Vårt uppdrag, med licens från Finansinspektionen, är att vara Sveriges värdepapperscentral – länken mellan köpare och säljare av aktier, obligationer och andra värdepapper. Euroclear Sweden för 1 700 bolags aktieböcker och hanterar affärer till ett värde av 590 miljarder kronor per dag genom att godkänna och bokföra de hundratusentals transaktioner som sker på värdepappersmarknaden. Vi anordnar årsstämmor med fler än 150 börsnoterade bolag varje år, genomför utdelningar och nyemissioner samt erbjuder insikter och rådgivning om aktiebolagens ägarbild. Bland våra kunder finns cirka 2 200 aktiebolag och andra organisationer, varav 50 banker och finansiella institut samt 70 fondbolag. Euroclear Sweden har 150 medarbetare och kontor i Stockholm. Vi är en del av Euroclearkoncernen, med 4 000 medarbetare från 80 nationaliteter i fler än 20 länder. För mer information: www.euroclear.com/sweden