Euroflorist Intressenter AB (publ) Delårsrapport 1 januari – 30 september

Tredje kvartalet 2019

Koncernens intäkter uppgick till 202,9 mSEK (202,2 mSEK).

Bruttovinstmarginal uppgick till 18,5 % (18,7%).

Normaliserat EBITDA uppgick till 7,1 mSEK (2,8 mSEK).

Normaliserad EBITDA marginal uppgick till 3,5 % (1,4 %).

Resultat före skatt uppgick till -8,8 mSEK (-5,8 mSEK).

Periodens totala kassaflöde uppgick till -7,9 mSEK (5,2 mSEK).

Januari – September 2019

Koncernens intäkter uppgick till 772 mSEK (753,9 mSEK).

Bruttovinstmarginal uppgick till 18,7 % (19%).

Normaliserat EBITDA uppgick till 45,3 mSEK (34,2 mSEK).

Normaliserad EBITDA marginal uppgick till 5,9 % (4,5 %).

Resultat före skatt uppgick till 0,1 mSEK (-1,9 mSEK).

Periodens totala kassaflöde uppgick till -20,9 mSEK (0,4 mSEK).

VD har ordet

Under min första tid som koncernchef för Euroflorist har jag besökt samtliga regioner och har mött många engagerade och duktiga medarbetare. Det är tydligt för mig att Euroflorist har många styrkor att bygga vidare på och det är glädjande att vi har så många talangfulla medarbetare som bidrar till den förändring vi befinner oss i. De exekverar med engagemang på vår lagda strategi. Det finns en förståelse och ett genuint intresse att stärka Euroflorists erbjudande med lönsamma initiativ.

Perioden har också inneburit nedskärningar i personalstyrkan, som del av den översyn och effektivisering vi gör av vår verksamhet. Detta kommer dock att stärka oss som koncern. Jag är övertygad att detta kommer att göra att vi blir mer sammansvetsade och fokuserade på att ytterligare lyfta Euroflorist som bolag, samt hålla fokus på lagd strategi och hur vi ytterligare kan generera värde.

Finansiellt lämnade vi ett säsongsmässigt lågintensivt andra kvartal bakom oss och fortsatte in i ett lika lågintensivt tredje kvartal med få högtider. Det har i sin tur inneburit att vi kunnat lägga extra fokus på att fortsätta rulla ut det strategi- och förändringsarbete som påbörjades i slutet av våren. Kvartalet påvisar förbättrat normaliserat EBITDA med 4 289 kSEK och en förbättrad marginal med 2,1 procent. Då  primärt fokus är att förbättra lönsamheten och växa lönsamt är det extra glädjande att konstatera att våra resultatmått stärks i kombination med ökad försäljning. Återigen är det ett kvartal där vår engelska marknad presterar bra, vilket är tillfredsställande då det är en av våra största och viktigaste marknader.

Konkurrensen är fortsatt tuff och vi utvärderar kontinuerligt vårt erbjudande för att hitta en optimal resursanvändning, där vi får ut störst effekt av varje spenderad krona. Det är ett omfattande arbete men jag, tillsammans med övriga medlemmar i ledningsgruppen, är övertygade om att vi är på rätt väg. Signaler som styrker detta visar sig mer och mer inom delar av vår verksamhet.

Nu går vi in i en intensiv period, med ett flertal högtider med start julen 2019. Jag ser med tillförsikt fram emot ett par intensiva månader, inte minst med tanke på den positivism som syns ute i verksamheten liksom att fortsätta med det arbete vi har påbörjat för att lägga plattformen för en lönsam tillväxtresa kommande år.

Malmö, 13:e november 2019

Per Lindsjö

VD och Koncernchef

För mer information kontakta:

Per Lindsjö, Verkställande Direktör.

E-post: per.lindsjo@euroflorist.com

Euroflorist Intressenter AB (publ), Bellevuevägen 46, 217 72 Malmö.

Denna information är sådan information som Euroflorist Intressenter AB (publ) är skyldiga att offentligöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentligörande den 13: e november 2019.