Euroflorist 2.0 Obligation AB (publ) - Delårsrapport för januari – mars 2024

Korthet – januari till mars

• Nettoomsättningen för kvartalet uppgick till 266 mSEK, en ökning om 36 mSEK jämfört med samma period 2023.
  • Justerad EBITDA uppgick till 28 mSEK, en ökning om 14 mSEK jämfört med samma period 2023. Under första kvartalet har inga kostnader redovisats som jämförelseförstörande.
  • EBITDA-marginal, justerad, uppgick till 10,4%, en ökning om 4,5 procentenheter jämfört med samma period 2023.
  • EBITDA uppgick till 28 mSEK, en ökning om 17 mSEK jämfört med samma period 2023.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 35 mSEK, en ökning om 18 mSEK jämfört med samma period förra året.

VD | Har ordet

Första kvartalet 2024 följer trenden och uppvisar en förbättrad lönsamhet, drivet av våra initiativ och lönsamhetsfokus, i en fortsatt tuff marknad. För kvartalet uppvisar vi en volymtillväxt jämfört med första kvartalet föregående år, vilket är första gången sedan pandemin.

Första kvartalet är normalt sett säsongmässigt starkt, och de viktiga dagarna Alla Hjärtans Dag och Mors dag i Storbritannien var även i år väldigt starka. Jag vill uppmärksamma att vi slog rekord på Alla Hjärtans Dag, då vi levererade ut 10% fler buketter än föregående år, vilket var tidigare rekord för flest antal levererade buketter en enskild dag. Även volymutvecklingen i mellanperioderna, framför allt i januari, var stark. Vi fortsätter se en ökning i box-andel i alla tre regioner vilket har en positiv effekt på Net Revenue.

Trots tecken på en förbättring i det makroekonomiska klimatet och inflationsutvecklingen är marknadsutvecklingen fortsatt osäker, vilket har en påverkan på kundens plånbok. Första kvartalet uppvisar högre försäljningsvolym än motsvarande kvartal 2023, detta kombinerat med vårt fortsatta fokus på mer lönsamma ordrar gör att vi ser en signifikant ökning i EBITDA, trots att kostnaden för performance-marketing ökar per order jämfört med första kvartalet 2023. Vidare har den nya organisationen som var på plats i slutet av förra året lett till en kraftig besparing i OPEX under första kvartalet 2024 jämfört med första kvartalet föregående år. Totalt för kvartalet ser vi en ökning i EBITDA med 163% jämfört med motsvarande kvartal 2023. Kvartalet hade ett positivt kassaflöde och tillgängliga medel vid periodens slut uppgick till 83 mSEK.

I slutet av förra året lanserade vi vår nya ehandels-plattform i Tyskland, och under första kvartalet gick vi live med den nya plattformen i övriga länder exkluderat Polen. Lanseringen har varit lyckad och vi är nu rustade inför framtiden. Vi kommer kontinuerligt uppdatera plattformen för att förbättra kundupplevelsen och konverteringsgraden. Under kvartalet har vi också fortsatt implementeringen av vår ”value-for-money”-positionering, vilket har hjälpt till att driva volym och förbättra vår likviditet.

Som ett led i att sänka kostnaden för performance marketing har vi ett ökat fokus på lojalitet, både genom fortsatt utveckling av vårt CRM-arbete samt aktiviteter för att ytterligare öka vår kundnöjdhet. Vårt fokus på att förbättra vårt Box-erbjudande kvarstår. Dessutom kommer vi under andra kvartalet att se den fulla besparingseffekten från organisationsförändringen som genomfördes i slutet av förra året.

Vi kommer fortsätta fokusera på det vi kan påverka och arbeta med förbättringar av bolaget. Vår ambition är att fortsätta utveckla bolaget, investera och ta marknadsandelar. Det absolut viktigaste för oss är att bygga för framtiden.

Malmö, 15:e maj 2024

Närmre upplysningar lämnas av:

Magnus Silfverberg, Verkställande direktör.

E-post: magnus.silfverberg@euroflorist.com

Anders Denvall, CFO.

E-post: anders.denvall@euroflorist.com

Euroflorist är en ledande europeisk e-handelsplattform för blommor och kompletterande produkter.
Vi tycker att blommor är det bästa sättet att uttrycka känslor och att ingen anledning är för stor eller liten för att ge blommor till sig själv, eller någon annan. Vi finns i tio länder i Europa och levererar över hela världen.