Euroflorist Intressenter AB (publ) Bokslutskommuniké 1 januari – 31 december

Fjärde kvartalet 2019

Koncernens intäkter uppgick till 279,5 mSEK (261,7 mSEK).

Bruttovinstmarginal uppgick till 18,9 % (17 %).

Normaliserat EBITDA uppgick till 19 mSEK (14,3 mSEK).

Normaliserad EBITDA marginal uppgick till 6,8 % (5,5 %).

Resultat före skatt uppgick till 7,2 mSEK (-33 kSEK).

Periodens totala kassaflöde uppgick till 26,6 mSEK (12,9 mSEK).

januari – december 2019

Koncernens intäkter uppgick till 1 051,6 mSEK (1 015,7 mSEK).

Bruttovinstmarginal uppgick till 18,7 % (18,5%).

Normaliserat EBITDA uppgick till 64,3 mSEK (48 mSEK).

Normaliserad EBITDA marginal uppgick till 6,1 % (4,7 %).

Resultat före skatt uppgick till 7,1 mSEK (-1,9 mSEK).

Periodens totala kassaflöde uppgick till 5,7 mSEK (12,5 mSEK).

VD har ordet

Under mitt andra kvartal som koncernchef för Euroflorist har jag fortsatt gjort kontinuerliga besök ute i verksamheten och inspirerats av förberedelserna inför julen som av tradition är en av våra viktigaste försäljningstillfällen. Det är glädjande att konstatera att det hårda arbete och de noggranna förberedelser samtliga regioner genomförde inför julen gav utdelning och bidrog till att kvartalet var ett av de bästa kvartalen för Euroflorist. Starkt bidragande orsak till det positiva kvartalet har varit att medarbetarna anammat den lagda strategin och den nya organisationen som vuxit fram i och med den förändringsprocess vi befinner oss i. Den positiva anda jag kände under mitt första kvartal som koncernchef har bara förstärkts under kvartalet och det är ett glädjeämne som jag tar med mig in i nästa högtid som väntar i och med alla hjärrtans dag den 14:e februari.

Finansiellt lämnade vi ytterligare ett lågintensivt kvartal bakom oss och gick in i ”peak” vilket påverkar vårt resultat positivt i och med ökade volymer och ökad intjäning. Kvartalet påvisar ökade volymer och ett fortsatt förbättrat normaliserat EBITDA och slutade på 18 974 kSEK vilket är en förbättrad marginal med 1,3 procentenheter. Trenden med lönsam tillväxt fortsatte in i det fjärde kvartalet vilket är glädjande. Återigen kan jag konstatera att vi växer på den engelska marknaden och både volymer och resultat pekar uppåt vilket naturligtvis är glädjande då det är den enskilt största marknaden för oss.

Konkurrensen är fortsatt tuff och vi utvärderar kontinuerligt vårt erbjudande för att hitta en optimal resursanvändning, där vi får ut störst effekt av varje spenderad krona. Det är ett omfattande arbete men jag, tillsammans med övriga medlemmar i ledningsgruppen, är övertygade om att vi är på rätt väg och det arbetet ser vi effekt av i kvartalet då samtliga resultatmått är positiva.

Nu fortsätter den intensiva perioden och Valentines Day har passerat när denna text publicerats och de indikationer jag får från organisationen är att det har varit ett positivt utfall och vårt strategiska arbete med att driva lönsam tillväxt fortsätter. Det gör mig fortsatt optimistisk inför de utmaningar som väntar i slutet av kvartalet med mors dag i England som är vår enskilt största händelse.

Malmö, 28:e februari 2020

Per Lindsjö

VD och Koncernchef

För närmre upplysnigar kontakta:

Per Lindsjö, verkställande direktör.

E-post: per.lindsjo@euroflorist.com

Per Gränse, CFO.

E-post: per.granse@euroflorist.com

Euroflorist Intressenter AB (publ), Bellevuevägen 46, 217 72 Malmö.

Denna information är sådan information som Euroflorist Intressenter AB (publ) är skyldiga att offentligöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentligörande den 28: e februari 2019.