Euroflorist Intressenter AB (publ) Delårsrapport | Januari |Mars |2020

Januari till Mars 2020

Koncernens intäkter uppgick till 347,5 mSEK (309,8 mSEK).

Bruttovinstmarginal uppgick till 20,3 % (18,7 %).

Justerad EBITDA uppgick till 37,9mSEK (24,1 mSEK).

Justerad EBITDA marginal uppgick till 10,9 % (7,8 %).

Resultat före skatt uppgick till 24,7 mSEK 9,5 (mSEK).

Periodens totala kassaflöde uppgick till 35,5 mSEK (5,9 mSEK).

Per Lindsjö | Har ordet

Vi befinner oss i en väldigt speciell omvärld där vi är mitt uppe i den rådande Covid-19 krisen. Det är tydligt för oss att vårt arbete blir extra viktigt och vi gör vårt yttersta tillsammans med våra partners för att hjälpa våra kunder att sprida kärlek och omtanke med en blomma. Det ger mig stor tillfredsställelse att vi som organisation kan hjälpa till att sprida glädje och värme i dessa tuffa tider genom vår blomsterförmedling. Vi har lagt mycket fokus på att begränsa källor till smittpridning och på så sätt säkerställa att våra medarbetare fortsätter att hålla sig friska. Det står tydligt att i en pandemi och kris likt Covid19 pandemin behöver människor mer än någonsin visa kärlek, stöd och omtanke för varandra, även om man inte fysiskt kan vara nära varandra. Att skicka en blomma till någon man vill uppmärksamma har blivit viktigare än någonsin och för oss har den senaste tiden varit positiv ur ett försäljnings-och resultatperspektiv. Vi ser en ökad efterfrågan på blomsterförmedlingar i kvartalet och en fortsatt ökad efterfrågan under de två första månaderna i det andra kvartalet.

Alla Hjärtans dag samt Mors dag i UK var två säsongsmässiga högtider som inträffade under kvartalet och båda dagarna såg vi hög efterfrågan på blomsterförmedlingar, där Mors dag i UK innebar klart ökade volymer medan Alla hjärtans dag var i linje med 2019 sett över alla marknader. Efterfrågan på blomsterförmedlingar ökade kraftig under andra halvan av mars och vi hade flera veckor i rad med nya försäljningsrekord vilket fortsatte in i april och delar av maj. Det satte stor press på oss som organisation att hantera kraftigt ökade volymer med så kort varsel som Covid-19 krisen medförde. Jag är stolt och imponerad över hur vi som bolag löste uppgiften och levererade ett rekordbra resultat som följd i kvartalet. Nettoomsättningen ökade med 12 procentenheter i kvartalet och justerad EBITDA-marginal kom in på rekordhöga 10,9 procentenheter, vilket är en kombination av det långsiktigt strategiska arbete som vi påbörjade sommaren 2019 samt en positiv effekt av Covid-19 krisen. Det är glädjande att konstatera att den strategi vi utarbetade och kommunicerade till organisationen att implementera gett positiv utveckling på omsättning såväl som bruttomarginal och justerad EBITDA-marginal. Bruttovinstmarginalen och justerade EBITDA-marginal har ökat 1,6 procentenheter respektive 2,7 procentenheter jämfört med motsvarande period föregående år.

Covid-19 krisen har påverkat Euroflorist positivt ur ett finansiellt perspektiv, samtidigt som den har fått stora och omtumlande konsekvenser på samhället, vår personal, våra samarbetspartners och leverantörer. För att underlätta för våra florister har vi tidigarelagt betalningar, skänkt delar av vinsten till Rädda Barnen och andra välgörenhetsorganisationer samt säkerställt att vår personal förblir vid god hälsa. Vi gör noggranna och kontinuerliga utvärderingar av vår strategi för att mitigera risken för smittspriding såväl inom koncernen som utåt mot våra samarbetspartners.

Vi lämnar ett finansiellt och operationellt intensivt och lyckat kvartal bakom oss och skulle normalt gått in i det lågintensiva andra kvartalet. Hittills har det varit det motsatta där vi under april och maj fortsatt sett stor efterfrågan, vilket inneburit ett stort tryck på samtliga delar av organisationen och leveranskedjan, inte minst med tanke på befintliga restriktioner.

Med de senaste månaderna i ryggen går vi stärkta in i sommaren och jag är övertygad om att den svåra perioden som har varit och som vi fortsatt är mitt uppe i, gör att vi som bolag blir ännu starkare. Jag ser med tillförsikt fram mot resten av 2020, med en förhoppning att Covid-19 mattas av och att våra samhällen långsamt kan öppna upp igen. Är det något vi lärt oss av denna kris och pandemi är det att vi alla behöver varandra. Euroflorist budskap om ”Sent with love” känns mer aktuellt än någonsin.

VD | Koncernchef

Malmö, 28:e maj 2020

För närmre upplysnigar kontakta:

Per Lindsjö, verkställande direktör.

E-post: per.lindsjo@euroflorist.com

Per Gränse, CFO.

E-post: per.granse@euroflorist.com

Euroflorist Intressenter AB (publ), Bellevuevägen 46, 217 72 Malmö.

Denna information är sådan information som Euroflorist Intressenter AB (publ) är skyldiga att offentligöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentligörande den 28: e maj 2020.