Nulägesbild av coronavirusets påverkan på Euroflorist Intressenter AB (publ)

På grund av coronaviruset (covid-19) och de extraordinära samhällsåtgärder som vidtagits runt om i Europa för att minska virusets spridning lämnar Euroflorist Intressenter AB (publ) en nulägesbild av coronavirusets påverkan på verksamheten.

Baserat på nuvarande situation är Euroflorist bedömning att påverkan på det första kvartalet kommer att bli begränsad. Ordervolymen ligger per idag i nivå med affärsplanen och föregående år. En eventuell stängning av landsgränserna som gör att transporter av blommor inom Europa begränsas kommer att få en stor påverkan på verksamheten. Euroflorist vill därför betona att bedömningarna är behäftade med stor osäkerhet.

Euroflorist finansiella ställning och likviditet är stark. Per den 19 mars 2020 uppgick likvida medel och outnyttjad kreditfacilitet till cirka 90 MSEK.

Euroflorist följer och utvärderar affärsläget löpande och har en nära dialog med florister och leverantörer avseende leveransmöjligheter och tillgång på blommor för respektive marknad. Euroflorist har vidtagit åtgärder för att upprätthålla driften på samtliga kontor och marknader.

Malmö den 19:e mars 2020

Styrelsen för Euroflorist Intressenter AB (publ)

För mer information,vänligen kontakta:

Per Lindsjö, verkställande direktör.

E-post: per.lindsjo@euroflorist.com

Per Gränse, CFO.

E-post: per.granse@euroflorist.com

Denna information är sådan information som Euroflorist Intressenter AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 19 mars 2020, kl. 10:00 CET.