Åre – Årets Tillväxtkommun år 2006

Report this content

Åre kommun utses till Årets Tillväxtkommun år 2006. Motiveringen är att Åre haft en mycket positiv utveckling vad gäller befolkning, ekonomi och sysselsättning under en längre period. Därtill kommer ett omvittnat gott näringslivsklimat och goda förutsättningar för fortsatt och långsiktig tillväxt.

Årets Tillväxtkommun utses av Arena för tillväxt (ett samarbete mellan FöreningsSparbanken, ICA, samt Sveriges kommuner och landsting) och konsultföretaget EuroFutures. Priset delas ut i Globen klockan 16.00 den 8 mars i samband med FöreningsSparbankens årliga konferens Vårt ekonomiska läge. Åres kraftiga expansion har uppmärksammats på flera håll de senaste månaderna. I fokus är förberedelserna inför Alpina VM 2007, som gett bygg- och tjänstesektorn ett uppsving. Även utan arrangemanget har dock Åre kommun ett väl fungerande samarbete med det lokala näringslivet. Till detta kommer en expansiv tjänstesektor och en medveten satsning på ett designcenter, som lägger grunden för fortsatt tillväxt även efter 2007. Mer information om priset Årets tillväxtkommun - liksom vilka kriterier som ligger till grund för bedömningen - finns att läsa i rapporten Sveriges Nya Geografi år 2006, som publiceras i samband med Vårt ekonomiska läge. Rapporten visar på stora skillnader i riket. Medan Åre och kommuner i storstadsregionerna växer stadigt, är utflyttningen från orter som Dorotea, Laxå och Arjeplog omfattande. Sveriges Nya Geografi visar även att begreppet ”jobblös tillväxt” på allvar etablerat sig i Sverige. Medan industrin alstrar rekordvinster minskar antalet arbetstillfällen inom industrin i 202 av landets 290 kommuner. Mest dramatisk är utvecklingen i kommunerna Arjeplog och Kumla, som i relativa tal har tappat mer än hälften av sysselsättningen. I denna typ av kommuner lönar det sig dessutom sällan att bygga nytt, eftersom medelpriset på sålda småhus ofta är lägre än kostnaden för nyproduktion. Att olikheterna inom landet är stora illustreras av att priset för en genomsnittsvilla i Danderyd räcker till att förvärva 18 småhus i Överkalix, Ragunda eller Åsele. För ytterligare information kontakta: Anders Flanking, Arena för tillväxt, 070-342 49 97 Stig Björne, EuroFutures AB, 070-510 33 48 Rapporten Sveriges Nya Geografi går att läsa i sin helhet på www.eurofutures.se eller www.arenafortillvaxt.com