EuroMaint Industry utvecklar AGV-prototyp med nytt styrsystem till Volvo Cars

Volvo Cars fabrik i Skövde producerar i snitt 350 000 personvagnsmotorer per år till bland annat Volvo och Ford.  För att skapa flexibilitet och möjlighet till anpassning i produktionsflödet har EuroMaint Industry fått i uppdrag att ta fram en AGV-prototyp med ett nytt styrsystem för slutmonteringen av motorerna.

-       Vi har tidigare levererat fixturerna till Volvo Cars befintliga AGV-system. Nu arbetar vi gemensamt i ett moderniseringsprojekt där vi i AGV:n byter ut det överliggande styrsystemet från slingor i golvet till ett system styrt via radio, säger Patrik Sahlberg, affärsområdeschef på EuroMaint Industry.

-       Genom att använda standardiserade och öppna system skapar vi flexibilitet i produktionen samtidigt som vi sänker våra underhållskostnader betydligt. EuroMaint Industry kan våra system och processer och känns därför som en naturlig samarbetspartner i detta projekt, säger Jens Lindqvist, projektledare på Volvo Cars i Skövde.

Prototypen, som ska levereras i mitten av februari, utvecklas hos EuroMaint Industry i Skövde.

* Ett AGV-system (Automated Guided Vehicle) är ett transportsystem som används i tillverkningsindustrin. Den består av förarlösa truckar som transporterar material mellan ett antal monteringsstationer. Ett styrsystem kommunicerar med AGV:n som ställer in höjd, vinkel och rotation enligt operatörens önskemål för respektive moment.

För mer information, kontakta: Nicklas Falk, VD EuroMaint Industry, 070-762 50 34

EuroMaint Industry stärker sina kunders konkurrenskraft genom tjänster och produkter som ökar tillgängligheten, tillförlitligheten och livslängden för produktionsutrustning. Bolaget förädlar produktionsprocesser, utvecklar och tillverkar kundspecifik produktionsutrustning samt är en komplett leverantör av underhållstjänster och komponentservice.

Huvudkontoret ligger i Skövde, verksamhet bedrivs också i Hallsberg, Huskvarna, Gävle, Göteborg, Stockholm, Söderhamn, Vänersborg och Åmål. Bolaget har 350 medarbetare och omsätter 385 miljoner kronor.

EuroMaint Industry ingår i EuroMaint-koncernen.