EuroMaint Rail drar tillbaka varsel i Malmö

Varslet avseende 91 anställda vid EuroMaint Rails ombyggnadsverkstad i Malmö dras tillbaka i sin helhet då företaget gör bedömningen att orderläget är på väg att förbättras.

EuroMaint Rail informerade i december de anställda vid ombyggnadsverkstaden i Malmö om en planerad omorganisation vilken innebar att samtliga 91 anställda varslades om uppsägning. - Beslutet att organisera om verksamheten i Malmö togs bland annat mot bakgrund av ett förväntat svagt orderläge för ombyggnadsverksamheten inom EuroMaint Rail. Företagets bedömning är att det kan tillkomma volymer som innebär att den planerade förändringen av organisationen inte är nödvändig, säger Mats Önner, EuroMaint Rails VD. Varslet dras alltså tillbaka då EuroMaint Rail gör bedömningen att det under den närmaste tiden kan tillkomma volymer som gör att det inte är nödvändigt att genomföra den planerade förändringen av organisationen. - Det är mycket glädjande att kunna informera våra anställda om detta idag, säger Sten Nilsson, affärsområdeschef för ombyggnader på EuroMaint Rail. För de anställda innebär dagens beslut att varslet återtas i sin helhet. Huruvida de volymer som företaget bedömer kan tillkomma räcker för att trygga samtliga arbetstillfällen är i dagsläget för tidigt att säga. - Beläggningen och typen av uppdrag inom ombyggnadsverksamheten varierar över tiden. Förmågan att rätt dimensionera bemanning utgör en viktig förutsättning för att kunna bedriva den här typen av verksamhet med lönsamhet. Om volymer eller behovet av viss kompetens viker i framtiden innebär detta att bemanningen måste anpassas, avslutar Sten Nilsson.