EuroMaint Rail moderniserar tågomformare åt Jernbaneverket Bane Energi

Euromaint Rail har fått uppdraget att modernisera åtta tågomformare, 10 MVA, åt norska Jernbaneverket Bane Energi. Moderniseringen innebär att kostnaderna för underhållet av omformarna minskas och tillgängligheten ökar.

Euromaint Rail ansvarar för allt från ombyggnad av matare till anpassning av omformarens kontrollutrustning och igångkörning av den på plats. Omformarna byggs om och blir borstlösa.

De åtgärder som görs leder till att behovet av underhåll i omformarstationerna minskar, samtidigt som revisionsintervallerna kan komma att förlängas. Det leder i sin tur till minskade underhållskostnader och ökad tillgänglighet till omformarna .

-       Vi har varit mycket nöjda med tidigare arbeten som Euromaint Rail har utfört åt oss, bland annat revisioner och tillståndskontroller på omformare. Vi är nöjda med referensprojekten och har därför valt Euromaint Rail som leverantör av detta uppdrag, säger Lars Kr. Bjørløw, Senior Purchaser på Jernbaneverket Bane Energi.

-       Det är ett spännande och intressant uppdrag för oss. En tågomformare på 10 MVA är den största typen av omformare som finns i Norden. I och med detta uppdrag befäster vi vår kompetens ytterligare, berättar Lelle Cryssanthander, marknadschef på Euromaint Rails affärsområde Komponenter.

Ombyggnaderna genomförs i Euromaint Rails verkstad för komponenter i Åmål. Arbetet startar i början av 2012 och samtliga omformare beräknas vara ombyggda till borstlöst utförande i slutet av 2013.

Kort om tågdriftsomformare:

Tågdriftomformarna matar kontaktledningen med 16 2/3 Hz och 16,5 kV och står strategiskt placerade längs järnvägen. Matarsystemen för omformare används för att mata generatorns och motorns rotorfältlindningar med likspänning/likström.

För mer information, kontakta:
Euromaint Rail: Lena Wettergård, presskontakt, +46 70 762 5278, lena.wettergard@euromaint.com
Jernbaneverket Bane Energi: Lars Kr. Bjørløw, Senior Purchaser, +47 917 38 509, lars.kristian.bjorlow@jbv.no

Euromaint erbjuder kvalificerat tekniskt underhåll som tillgodoser kundernas behov av väl fungerande fordonsflottor. Bolagets tjänster och produkter säkrar tillförlitligheten och livslängden för spårburna fordon såsom godsvagnar och passagerartåg samt lok och arbetsmaskiner.

Euromaint har en omsättning på 2,9 miljarder SEK och cirka 2 450 medarbetare. Bolaget har verksamhet  i Sverige, Belgien, Lettland, Nederländerna, Polen samt Tyskland. EuroMaint ägs av Ratos, ett av Europas största börsnoterade ägarbolag.