EuroMaint Rail och norska Flytoget tecknar avtal om sourcingtjänster

Euromaint Rail tecknar avtal med norska Flytoget AS om sourcingtjänster för leverantörer som levererar och reparerar reservdelar till Flytoget. Bolaget tar därmed ett viktigt steg in på den norska marknaden.

Uppdraget innebär att Euromaint Rail ansvarar för allt från att söka efter leverantörer till upphandling samt tecknande och uppföljning av kontrakt.

-       Tågens tillgänglighet och punktlighet är av yttersta vikt och vi har höga krav på vår sourcingpartner. I Euromaint Rail har vi funnit en tekniskt kompetent partner som bedriver ett effektivt och proaktivt sourcingarbete, säger Bjørn Gunnar Johansen, inköpschef på Flytoget.

-       Det är glädjande att vi fått förtroendet att ansvara för Flytogets avtal för leveranser och reparationer av reservdelar. Flytoget kräver maximal tillgänglighet och tillförlitlighet till tågen och ställer höga krav på ledtider, leveranser och kvalitet. Vi ser fram emot att möta deras förväntningar, säger Henrik Ehrengren, chef materialförsörjning på Euromaint Rail.

Flytoget har idag16 tågsätt av fordonstypen Type 71.

Arbetet med sourcingtjänsterna påbörjades i december.

Fakta om Flytoget:

• Är ett höghastighetståg som kör passagerare till och från Oslo Flygplats – Gardemoen med Drammen som slutstation.
  • Har 16 fordon, 4-vagnars EMU Type 71, levererade av Bombardier
  • Har en topphastighet på 210 km/h
  • Det tar 19 minuter att åka mellan Oslo centralstation till Oslo flygplats – Gardemoen
  • Punktlighet inom 3 minuter: 96 %
  • Avgår var tionde minut från Oslo Central Station till Oslo Flygplats – Gardemoen och var 20:e minut frånstationen i Drammen.

För mer information kontakta:
Euromaint Rail: Lena Wettergård, presskontakt, +46 762 52 78, lena.wettergard@euromaint.com
Flytoget AS: Bjørn Gunnar Johansen, inköpschef, +47 900 180 60, bgj@flytoget.no

Euromaint erbjuder kvalificerat tekniskt underhåll som tillgodoser kundernas behov av väl fungerande fordonsflottor. Bolagets tjänster och produkter säkrar tillförlitligheten och livslängden för spårburna fordon såsom godsvagnar och passagerartåg samt lok och arbetsmaskiner.

Euromaint har en omsättning på 2,9 miljarder SEK och cirka 2 450 medarbetare. Bolaget har verksamhet  i Sverige, Belgien, Lettland, Nederländerna, Polen samt Tyskland. Euromaint ägs av Ratos, ett av Europas största börsnoterade ägarbolag.